Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hckling
Hejsan!

Har köpt mig en ny bil, en Volvo V70 2.5D, automat, -08. Den funkar utmärkt med ett undantag: precis vid start så varnar den för att kylarvätskan är låg. Jag öppnade huven och kollade expansionskärlet och såg också vätskenivån där så det känns ju inte som nivån är låg. Mycket riktigt försvinner också varningen efter man kört några meter och kommer sedan inte tillbaka.

Jag har fortfarande garanti på bilen från återförsäljaren, men är detta ett fel man behöver oroa sig för? Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
av hollan
fyll upp till max och håll lite koll så det inte sjunker gör det det så kontakta fiman där du köpte bilen
ligger det nere vid min öven lite över min så varnar den för låg nivå vilket den skall göra
Användarvisningsbild
av Vojje
hckling skrev:precis vid start så varnar den för att kylarvätskan är låg...kollade expansionskärlet och såg också vätskenivån där så det känns ju inte som nivån är låg. Mycket riktigt försvinner också varningen efter man kört några meter och kommer sedan inte tillbaka.
Vad kan det bero på?
Sannolikt på att nivån de facto är låg. Om du tittar supernoga kan du sannolikt se en max- och en minnivå inpräglat i plasten.
Att du kan se nivån i kärlet räcker inte för nivåsensorn.
Meddelandet försvinner i och med att vattnet blir varmare och börjar cirkulera tillsammans med skvalp-effekten du skapar när du drar i väg.
Jag misstänker därför att nivån är precis vid min-sträcket vid kall motor.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min gnäller när det ligger två-tre mm under MIN-strecket. Helt rimligt, tycker jag. MIN-strecket ligger rätt högt på expansionskärlet. MAX ligger strax under locket.
Användarvisningsbild
av Vojje
apersson850 skrev:Min gnäller när det ligger två-tre mm under MIN-strecket. Helt rimligt, tycker jag. MIN-strecket ligger rätt högt på expansionskärlet. MAX ligger strax under locket.
Hmm. Jag vill minnas att du har en hyffsat fräsch bil. Du borde inte ha ngn kylvätskeförbrukning överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, precis. Den är drygt ett år gammal. Ska hålla koll på nivån nån vecka till, så jag vet hur mycket det sjunker på en vecka, sen ska jag till verkstan och säga att om de inte kan peka på var det blir blött utanpå vill jag ha en ny motor.
Användarvisningsbild
av Schyll
Körde en hyundai som lånebil för ett tag sen som betedde sig på samma sätt. Men i det fallet var det helt normalt att lampan skulle lysa. Det var för att visa att motorn fortfarande var kall och inte skulle köras för "hårt". Lampan slocknade sedan då motorn uppnått rätt arbetstemperatur. Vet inte hundra om det är nåt sånt i din bil men det borde din verkstad veta
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]