Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbomart
Jag har ännu inte ägt min V70 någon vinter. Men med vintern i antågande funderar jag en del på bilens gummimattor. Det är ju hål i dem! I hålen sitter piggar som, antar jag, ska förhindra mattan att glida runt.

Min första tanke var att ta ur gummimattorna, kapa bort piggarna och sätta igen hålen på något lämpligt vis. Jag antar att mattorna lär ligga still ändå eftersom de är så tajt anpassade i formatet.

Min andra (något mer rationella) tanke var att undersöka saken lite närmare... Volvo om någon borde ju faktiskt göra bilar anpassade för nordiska vintrar... Tittar i tillbehörskatalogen sid 14. Citerar:

"1. Kupématta, skålformat gummi
Golvmatta i naturgummi med upphöjd
kant. Även runt monteringshålen finns
en upphöjd kant som effektivt förhindrar
smuts och vatten att tränga ner.
Förarmattan har en komfortabel fotplatta
i färgmatchad plyschtextil som
skyddar skorna. Mattorna fixeras med
integrerade fastsättningsclips genom
läckageskyddade monteringshål."

Upphöjd kant och läckageskyddade monteringshål. Låter bra.

Sista delen i min undersökning. Källan till enorm kunskap och erfarenhet om VOLVO, forumet på jagrullar. Vad säger ni? Håller hålen tätt? Är tygmattan under gummimattan torr när våren kommer?
Användarvisningsbild
av inqidink
Jag hade inga problem under förra vintern iallafall. Det höll tätt.

Men jag brukar torka av mattorna om det legat vatten på dom i en vecka, sen får kupevärmaren stå på så man får dom helt torra åtminstone vid några perioder under vintern.
av Ugbugg
Beiga textilmattor i min. Har inte haft problem med läckage varken sommar eller vinter. Torrt på undersidan. Mattorna ser fortfarande beigafärgade ut trots all smuts och vatten som passerat under tidens gång.
av fälgkorset
Mattn på förarsidan i min v 70 01 var efter förra vintern dyng sur. Dessutom
luktade det surt från golvet. Jag fick ta ut hela mattan,ta in den och torka i två dygn. Antagligen flera liter "survatten". Nu har jag limmat igen hålen i gummimattan. hoppas att det inte blir lika i vinter.
Användarvisningsbild
av CarMan
om du åker om kring med 1-1,5 cm vatten stående i mattorne så förstår jag resonemanget.
annasr så går det nog lika bra för dig som för alla andra
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Håller med, funkar bra bara du tömmer ut vattnet någon gång då och då. Du kan inte åka runt med en swimmingpool runt fötterna.
Användarvisningsbild
av Stoffe
Jag brukar slå av den värsta snön innan jag går in i bilen... Har då inte haft problem att hålla mig under 1cm strecket :wink:
av NCR
Jag har i nån gammal tråd pratat om exakt samma sak.

Hade det blött under matten på förarsätet men fick rådet av min Bilia-meck att lägga ett par tidningar under matten "för det burkade han göra".

Hålen sitter inte bara i mattan utan även i designeras huvuden kan man tycka.
av Noodles
Ja slår man av skorna så lär de väl inte vara nå problem pga hålen i mattorna!? :)
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
har visserligen en S80 men ser nog samma ut som i din bil. Tycker nog det är bättre att köpa till dom extramattor som finns att lägga över dessa, bra passform högre kanter och framförallt mycke lättare att ta ur bilen. Ångrar inte att jag köpte dessa.

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]