- lör 15 sep 2012, 17:09
#681483
Hej!
Jag hade in min Volvo V70 2,4 D 06:a på service (18000 mil) för några dagar sedan på Volvoverkstaden. Mekanikern påpekade att mitt virvelspjäll gjort sitt och att byte var det enda som gjällde. Den klassiska plastarmen var hel skall tilläggas. Han plockade bort den lilla plastarmen så länge. Dock går bilen grymt fint som den alltid gjort under min ägo, och inga varningslampor har tänds och inga felmeddelande har heller kommit upp. Jag har ägt i bilen i drygt sex månader nu, och kört 1500 mil med den. Jag har inte märkt något alls, men jag vet heller inte hur en 2,4 D (163 hk) med fungerande virvelspjäll är att köra. Bränslefurbrukningen är heller inte att klaga på, 0,75 liter milen på blandad körning. Bilen har automatlåda, sexstegad geartronic. På ren landsvägskörning kommer jag ner i 0,65. Detta är siffror som är mätt vid pump, då färddatorn visar annat.
När jag kollat efter nu, så är den lilla plastarmen inne vid virvelspjället lealös, man kan alltså vrida den mycket lätt, den vibrerar fram och tillbaka av motorns vibrationer. Ska den gå lätt eller hur ska det fungera, och vad är det som brukar gå sönder? Förutom den lilla plastarmen som sitter länkad i elmotorn. Elmotorn sitter fast som berget, är det den som gjort sitt?
Jag vill lära mig så mycket som möjlgt om hur virvelspjället fungerar och vad som händer om man kör vidare utan att laga det?
Mvh Ronnie
Jag hade in min Volvo V70 2,4 D 06:a på service (18000 mil) för några dagar sedan på Volvoverkstaden. Mekanikern påpekade att mitt virvelspjäll gjort sitt och att byte var det enda som gjällde. Den klassiska plastarmen var hel skall tilläggas. Han plockade bort den lilla plastarmen så länge. Dock går bilen grymt fint som den alltid gjort under min ägo, och inga varningslampor har tänds och inga felmeddelande har heller kommit upp. Jag har ägt i bilen i drygt sex månader nu, och kört 1500 mil med den. Jag har inte märkt något alls, men jag vet heller inte hur en 2,4 D (163 hk) med fungerande virvelspjäll är att köra. Bränslefurbrukningen är heller inte att klaga på, 0,75 liter milen på blandad körning. Bilen har automatlåda, sexstegad geartronic. På ren landsvägskörning kommer jag ner i 0,65. Detta är siffror som är mätt vid pump, då färddatorn visar annat.
När jag kollat efter nu, så är den lilla plastarmen inne vid virvelspjället lealös, man kan alltså vrida den mycket lätt, den vibrerar fram och tillbaka av motorns vibrationer. Ska den gå lätt eller hur ska det fungera, och vad är det som brukar gå sönder? Förutom den lilla plastarmen som sitter länkad i elmotorn. Elmotorn sitter fast som berget, är det den som gjort sitt?
Jag vill lära mig så mycket som möjlgt om hur virvelspjället fungerar och vad som händer om man kör vidare utan att laga det?
Mvh Ronnie