Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folka
Bilen, med 19500 mil på mätaren-02, har börjat bli ryckig/stötig då man släpper gasen. Inte alltid, då den är kall går den som vanligt. Inte heller i stadstrafik, utan i farter över 70 km/h och då tempen börjar komma upp (kanske inte har med fart att göra utan motorvarv?). Fick felkod häromdagen, Engine System Service Required, och trodde då att det var gasspjällsproblem som orsakat ryckighet och nu felkodade. Men inte, det var kopplingslägesgivaren, P0808, vilket känns som att det inte kan påverka ryckigheten (eller?). Jag har ingen farthållare i bilen, så egentligen förstår jag inte vad den givaren har för funktion i min bil. Gasspjället är MagnettiMarelli, vilket jag läst på andra fourm är en problemkälla...Men den ger ingen felkod och tomgången är helt stabil, vilket tycks vara standardproblem. Samtidigt har jag ett övre motorfäste som efter vad jag kan se är den gamla typen. Men om det vore ett motorfäste, borde väl symptomen finnas hela tiden, oavsett temperatur på bilen och fart? Självklart kan jag byta fästet och prova, det kostar ju ingen förmögenhet, men samtidgt vill man ju förstå orsak och verkan. Någon som har någon idé?
av Folka
Efter jag la in min fråga sökte jag på P0808 och hittade denna tråd:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ot-working
"Clutch position sensor replaced and ALL driveability issues are corrected. It's amazing that the clutch position has so much effect on the e-gas but it does.
For those with a jerky throttle (6M ONLY) check to see if your cruise is working. If it isn't then get the dealer to check the sensor. For those with failed or intermittent cruise you should do the same. It's amazing how much difference it makes."

Tydligen, om jag tolkar det rätt, har personer noterat samma sak som jag, ryckighet vid gassläpp. Förklaringen är att varvtalsmappen för motorn ser olika ut om kopplingen är nertryckt eller inte (om motorn jobbar mot last då växellådan är inkopplad eller om motorn inte har last/släpförluster att övervinna). Om då givaren glappar, så luras motorstyrningen in i fel mapp, varpå ryckigheten uppkommer. Låter rimligt. Värt att pröva för givaren ska ju ändå bytas då den ger felmeddelande emellanåt
av Folka
Fixat! Givaren utplockad och isärtagen. Rätt mycket CRC elektronikrengöring och rentorkning. På provturen efter fanns inte en skymt av ryck! Märkligt att en givare för kopplingspedalen påverkade bilens beteende, trots att jag inte har farthållare, men så var det.På 20 minuters jobb sparade jag säkert 1000 spänn. Frågan är om inte Volvo hade velat "åtgärda" gasspjället också och då hade det blivit ännu dyrare...
Användarvisningsbild
av Vojje
Mycket intressant. Kör inte min Volvo särskilt ofta men har faktiskt lagt märke till detta ryck. Inte alltid, men ibland.
Dessutom fungerar cruise-control ungefär bara varannan gång. Startar jag om funkar den och vice versa.
Jag har också varit med om att farthållaren kopplats ur strax efter att jag satt på den.
Dock har jag inget felmeddelande. Men jag har haft för några år sedan, på kopplingen eller möjligtvis på bromsen.
Dock var det inget fel på givaren enligt Volvo och felkoden har inte kommit tillbaka.

Var sitter denna kopplingsgivare? Speciella verktyg?
av Folka
Nej, en T25 torx för att få bort panelen nere vid pedalstället, that´s it. Du hittar givaren vid kopplingspedalen, vit plast med en metallcylinder som sticker framåt mot torpeden. Det är bara att snäppa loss den från sin plats i fram och bakkant och ta bort kontaktsycket. Sedan går det att öppna den via två snäppfästen, så du kommer åt att göra rent invändigt. sitter en fjäder när du öppnar den, den var inte spänd eller så, men håll koll på den. Jag hade heller inga felkoder till att börja med. Jag ska snart ut och köra en liten bit, får hoppas att det inte var tillfälligheter att det funka, men den gick så mycket mjukare, så jag skulle tro att jag "botat" bilen.
Lånar mitt eget inlägg: Efter några kilometers körning fram och tillbaks till affären, kan jag fortfarande konstatera att bilen är helt symptomfri. Undrar vad jag ska göra för pengarna jag sparade?
Vojje, vore roligt att veta om det hjälpte för dig också!
av chrippa1
Har en S80 -99 och har själv ryckigt vid gassläpp. Tog loss och rengjorde givaren. Mätte upp motståndet före och efter. Fick ingen skillnad. Men var precis ute och satte tillbaka den och tog en provtur. Det var stor skillnad. Nu hackar inte bilen när man släpper gasen. Men en annan sak som hade ändrats var det högljudda klonket jag hade vid gaspådrag och släpp. (Har redan bytt nedre och övre momentstag på motorn).
Nu är det helt borta vid gaspådrag och jag måste verkligen lyssna noga för att någon gång höra ett svagt klonk vid gassläpp. Detta var verkligen en nyttig enkel och snabb fix med bra resultat :P
Användarvisningsbild
av Vojje
chrippa1 skrev:Har en S80 -99 och har själv ryckigt vid gassläpp. Tog loss och rengjorde givaren.
Vad använde du för rengöringsmedel? Tog du också isär givaren?
av chrippa1
Jag använde oxid clean. Ja, jag tog isär givaren. Det var bara 2 snäppen, jättenkelt. Var beredd på fjädern, men den är inte direkt spänd. Dränkte i oxidclean och drog pinnen fram och tillbaka. Upprepade flera gånger. Sen torkade ur så gott det gick. Dit med fjädern och trycka tillbaka så snäppena fäste. Denna procedur är mycket enkel. Man kan framförallt om man har "klonk" i framvagnen när man gasar/släpper prova denna snabba enkla åtgärd innan man byter motorfästena.

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]

Motor? 2.4T, har lagt till det i trådstar[…]