- lör 15 sep 2012, 17:47
RonniePersson skrev:Gör som jag: Följ hastighetsgränserna, och titta långt fram i trafiken, blir det 70 km/h om 150 meter så koppla ur farthållaren och rulla. När du väl lärt dig detta, kommer du hålla 70 km/h precis vid skyltarna. När det sen blir 90 så ökar du hastigheten snabbt, men helst utan att växla ner. Har du en geartronic, ställ spaken i det manuella läget och tryck in resumeknappen till farthållaren. Även när du ser att du närmar dig ett annat fordon som kör långsammare än du, släpp farthållaren och rulla. Sen ska man alltid tänka: Behöver jag köra om den där lastbilen? Man kanske ändå ska svänga av om fyra-fem kilometer, och då kan man lika gärna ligga kvar bakom.Du spar inte bara bränsle, du spar bilen också :D
Visst , det tar ett par minuter längre tid att komma fram, säg två minuter på en fem mil lång sträcka. Men du kan skratta gott när du tankar, eller kör förbi fartkamror och poliskontroller i laglig fart. Ett annat tips är att aldrig köra fortare än max 100 km/h. Även om det är motorväg med 110 & 120 på. Man spar bara några minuter ändå, och ibland ingen tid alls pga lastbilar och andra 80 km/h fordon.
Jag har inte gått någon ecodriving kurs eller dylikt, utan låtit mitt sunda förnuft råda. :D
Jag spar mycket pengar på detta, om man kan sänka sin förbrukning med 1 dl/mil och bränslet kostar 15 kr per liter, så spar man 1,5 kr per mil, vilket i mitt fall gör ca 3000 kr per år på mina 2000 mil om året, och detta kostar inget att installera heller...
Mvh Ronnie

- By S6024t