Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av doggy66
Undrar om någon vet vad det kostar att digitalt ställa ner Diesel förbrukningen på en XC 90 -07? Och hur myckat kan man ställa ner den?
av doggy66
Inte chippa eller trimma det gör inte mycket alls för diesel förbr. . Men man kan ju ställa ner den med en dator har jag hört så den drar mindre ville veta från någon som kan och vet ge ett korrekt svar, tack!
av JohnB
Låter intressant, men är det inte det som menas med eko-optimering? Att man ändrar motorstyrningen så att bilen bl a tar mindre soppa. Det känns vanskligt att bara ändra mängden bränsle utan att titta på några andra parametrar. Känns som man kan få en massa skumma följdfel av en sådan operation och återigen kommer frågan om det bara var att ändra mängden bränsle för att få en bil att dra 30% mindre soppa varför gör inte biltillverkarna det redan idag? Jag avböjer konspirationsteorier :D .

/John
av Folka
En bil som går i 90 km/h behöver ca 20-30 hk beroende på vindrikting, bilens luftmotstånd, rullmotstånd för däck. Oavsett om du har 150-200 eller 500 hk på vevaxeln, så går det inte åt mer än 20-30hk. Inte förrän du trycker foten på gaspedalen, eller kommer till en uppförsbacke (eller har släp på för den delen). De extra hästkrafter du har, avgör hur fort bilen accelererar, eller vilken backe den klarar av utan nedväxling.
Om du förstår det här resonemanget, inser du att det inte kommer gå åt mindre bränsle för att köra 90 km/h, du har inte gjort någonting åt luftmotståndet eller rullmotståndet. Vad som dock kommer hända är att du inte kan accelerera lika snabbt och därigenom spar du eventuellt lite bränsle (men det kan du ju göra idag med, tryck inte ner gaspedalen så mycket...). Å andra sidan är det precis detta man lär sig vid eco-driving, accelerera snabbt upp till rätt hastighet, så spar du bränsle. Så det är inte säkert att en effektneddragning som minskar accelerationsförmågan, faktiskt leder till minskad bränsleförbrukning.
Vad de firmor som pysslar med effekt/förbrukningsoptimering gör, är att de inte tar hänsyn till en detalj som biltillverkare har att uppfylla- avgasemissioner. Ingen här kan väl tro att hundratals ingenjörer på Volvo (eller för den delen vilken biltillverkare som helst) inte skulle klara av att göra det garagefirmor gör??? Men biltillverkare har lagstiftningar rörande avgasutsläpp att ta hänsyn till. Och när det gäller dieselavgaser är det kväveoxider och partiklar som regleras i lag. Bränsleförbrukning är inte lagstiftad utan styrs av "marknadskrav"- en törstig bil är idag ingen fördel för att få sälja den. Det finns kopplingar mellan bränsleförbrukning och de reglerade avgaskraven, där biltillverkarna tvingas kompromissa.
av osla
det är ju inte som att ställa ner eller upp pumpen på en gammal hederlig dieselmotor med mekanisk pump. låt den va som den är, är nog bäst så
Användarvisningsbild
av Perc
Folka skrev:Vad de firmor som pysslar med effekt/förbrukningsoptimering gör, är att de inte tar hänsyn till en detalj som biltillverkare har att uppfylla- avgasemissioner. Ingen här kan väl tro att hundratals ingenjörer på Volvo (eller för den delen vilken biltillverkare som helst) inte skulle klara av att göra det garagefirmor gör??? Men biltillverkare har lagstiftningar rörande avgasutsläpp att ta hänsyn till. Och när det gäller dieselavgaser är det kväveoxider och partiklar som regleras i lag. Bränsleförbrukning är inte lagstiftad utan styrs av "marknadskrav"- en törstig bil är idag ingen fördel för att få sälja den. Det finns kopplingar mellan bränsleförbrukning och de reglerade avgaskraven, där biltillverkarna tvingas kompromissa.
En grej som jag hört är att biltillverkaren vill ha nåt kvar att dra ur rockärmen inför nästa årsmodell. "Årsmodell 2014, nu 10% snålare!" typ. Det kostar ju pengar att utveckla en ny motor.

På lastbilssidan kan man spara stora pengar på att ekochippa.
av JohnB
Bortsett från att bara gå in och fulsänka bränslemängden kraftigt, vilket troligen skickar kväveutsläppen i höjden, så tjänar man väl sällan in kostnaden för en eco-optimering på en personbil om man inte kör väldigt mycket. Säg att det kostar 5000 att programmera om bilen så att den drar 5% mindre soppa. Min C30 snittar 0.5 och jag kör 2000 mil/år. Då soppan kostar 15/l handlar jag således diesel för kring 15000/år. Det innebär att jag skulle spara 750kr/år på att köpa 5% lägre förbrukning. Får jag mer effekt så kanske det skulle vara värt det men inte annars. jag vet ju inte ens om jag har bilen kvar tills jag har nått break even. Har svårt att se att man kan optimera bort så mycket mer än 5% men även om man skulle nå 10% så skulle det ändå ta över 3 år innan jag tjänat in kostnaden och då vill jag inte ha en slöare bil och riskera motorras. TS kanske kör mycket längre än jag på ett år och då blir ju kalkylen en annan.

/John
av llesrof
"... kan ju ställa ner den med en dator har jag hört..."

"En grej som jag hört är att..."

Man hör så mycket :D
av RonniePersson
Gör som jag: Följ hastighetsgränserna, och titta långt fram i trafiken, blir det 70 km/h om 150 meter så koppla ur farthållaren och rulla. När du väl lärt dig detta, kommer du hålla 70 km/h precis vid skyltarna. När det sen blir 90 så ökar du hastigheten snabbt, men helst utan att växla ner. Har du en geartronic, ställ spaken i det manuella läget och tryck in resumeknappen till farthållaren. Även när du ser att du närmar dig ett annat fordon som kör långsammare än du, släpp farthållaren och rulla. Sen ska man alltid tänka: Behöver jag köra om den där lastbilen? Man kanske ändå ska svänga av om fyra-fem kilometer, och då kan man lika gärna ligga kvar bakom.

Visst , det tar ett par minuter längre tid att komma fram, säg två minuter på en fem mil lång sträcka. Men du kan skratta gott när du tankar, eller kör förbi fartkamror och poliskontroller i laglig fart. Ett annat tips är att aldrig köra fortare än max 100 km/h. Även om det är motorväg med 110 & 120 på. Man spar bara några minuter ändå, och ibland ingen tid alls pga lastbilar och andra 80 km/h fordon.

Jag har inte gått någon ecodriving kurs eller dylikt, utan låtit mitt sunda förnuft råda. :D

Jag spar mycket pengar på detta, om man kan sänka sin förbrukning med 1 dl/mil och bränslet kostar 15 kr per liter, så spar man 1,5 kr per mil, vilket i mitt fall gör ca 3000 kr per år på mina 2000 mil om året, och detta kostar inget att installera heller...

Mvh Ronnie
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]