Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JOJA
Tjena

Försökte besikta bilen för några dagar sedan och fick den inte godkände pga att bromsen tog dåligt höger bak.
Ska tydligen vara ett ganska vanlig problem på V40s och jag tror jag har haft samma problem tidigare. Den gången körde jag bilen till verkstad och dom behövde inte byta nåt, utan det va nåt som "fastnat" eller liknande. Han rekommenderade att jag skulle smörja det rätt ofta (vilket jag givetvis inte gjorde :roll: ). Så nu tänkte jag försöka fixa detta själv, så om någon vet vad för fel detta kan tänkas vara, och om det är möjligt att jag kan fixa det själ, så tar gärna emot en liten guide på hur man går tillväga.

Ett annat problem jag har är att ratten skakar/vobblar rejält när jag bromsar kraftigt. Inga vibrationer eller dylikt när jag kör dock, gissningar på det?
Användarvisningsbild
av vetten
Om du använder sökfunktionen och söker på bromsok bak V40 så lär du få massor av träffar på ditt problem, ang att bilen vobblar vid inbromsning är med största sannolikhet att bromsskivorna fram har blivit skeva och slitna.
av JOJA
Oki, tackar för svar.

När det gäller skivorna fram, ska man byta den som är slut eller är det båda som ska bytas när man väl gör det?
Ser jag lätt om de är slitna/skeva eller måste man plocka bort för att se det?
Användarvisningsbild
av vetten
Själv byter jag alltid båda sidor samtidigt och så nya klossar naturligtvis. Se till att glidpinnarna är rena och går lätt. Om du inte har det redan så köp en Haynes repbok, den kostar inte mer än runt 200:- och det är en jättebra investering.

En sak som jag har börjat med ibland är att fota (när jag kommer ihåg) under jobbets gång då det ofta underlättar när prylarna ska tillbaks om minnet skulle svikta som det ju ofta gör om man är för snabb att demontera.

Att den ena av bakbromsarna tog dåligt kan bero på flera saker, kan vara dåliga klossar men ofta så har oket kärvat så rengöring av glidpinnarna i oket och bort med rost och annat skit som fastnar runt klossarna, skrapa bort rostkanten som alltid blir längst ut på skivan och sen dit med nya klossar så bör det funka och glöm inte att smörja upp leden till handbromsen och motionera den lite.
av JOJA
Fick inte bort bromsoket (vad jag tror är bromsoket) då bultarna vart rundade :/ . Dock så kunde jag få ut ena glidpinnen och rengöra den. Gick lite semi-trögt, men gick fint efter att jag haft ut och rengjort den. Den andra antar jag att är problemet, för den rör sej inte. Det finns som ett bult liknande huvud som man får en 15-nyckel runt, men den vägrar röra sej det minsta. Slagit på den med hammare och dragit så hårt jag vågat (vill inte runda den oxå). Satte på lite rostlösare nu och ska låta det värka ett tag och prova igen.
Nån som har nån annan ide om hur man får lös den?
av JOJA
Ja det där gick ju riktigt jävla illa! Precis om jag tror att jag håller på får ur sista pinnen så går bulten av och ligger i handen... tack jo.
Bultarna bakom är som sagt rundade, så får inte bort "oket". Så jag fick en ide: Jag tar vinkelslipen och kör en liten springa så jag kan knacka ut den bakifrån. Sagt och gjort, slipade till en springa och tog en spik och skulle slå ut den ist. Gick inte. Tog en skruv och skulle slå ut den. Gick inte...
Så nu sitter pinnen fast där och jag kan inte få bort själva delen som den sitter i eftersom bultarna är rundade :/

Satte tilbax delarna iaf och nu funkar ju bromsen som den ska iaf, men får knappast tillräckligt med kraft att bromsa som den ska :/
Däck dimensioner

Ja har coils på bilen (vanlig bil som laglig[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]