Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kollat på min fullservade 2.4T-02 Ocean Race. Vid 18137 mil byttes: olja+filter, tändstift, luftfilter, bränslefilter, partikelfilter för den facila summan av 4482.03 SEK. I detta ingick slitagekontroll för 360 SEK, innehåll okänt.
Jag köpte min fullservade V70 2.4T vid 26000 mil(nybytt koppling) och körde till bilprovningen. Tvärnit, anliggande broms vä fram resulterade i en 2:a. Renoverade bromsok vä fram och besiktigade med godkänt resultat. Fortsatte sen med renovering av resterande ok runt om samt nya skivor fram(under slitagegräns), nya fjäderbenslager, nya handbromwirar mm. Fin bil, men efter 10 år måste mycket förnyas utöver serviceplaner. Sedan efter 6 mån avskavd matning till bränslepump(finns trådar på detta). Nöjd fortfarande, skön bil. Kostade 320 kSEK ny, jag betalade något helt annat....
Vojje skrev:
Tobzter skrev:Tändstift..är väl de ända utöver vanliga servicen
Ja, på en sugis.
Va e det dom gör mer på en turbo extra som inte sugis får ? Lämnade nämligen in min på 18000 i veckan .. De hasse53 skrev gör dom som sagt står samma på mitt kvitto
Vevhusventilationen skall väl göras kontrolleras vid 18k, lite meck om man gör det ordentligt.

Soppafilterbyte också va?

Jag har själv kört en V70N 2.4T01 från 8k till 22k vilken jag sålde förra året. Sista året var inget annat än reparationer, men det kanske bara slumpade sig så för mig. Själva turbon skulle jag inte oroa mig för i allafall.

/Martin

PS. Personligen skulle jag passa mig för automatlådor över 20kmil, känns som tidsinställda bomber om de inte har fullgod historik.
Jag har nu förstått att min rädsla för att äga en turbo bil är något obefogade. Det finns så mycket annat att oroa sig över...
Den bilen jag är lite intresserad av för tillfället har automatlåda, och närmar sig nu 18000mil. Det är totalt 8 ägare, sedan 2002, varav 2-3 bilfirmor. Enligt uppgift fullstämplad servicebok förutom vid 14000mil.
Talade med en volvo mekaniker som driver en fristående volvo verkstad, han sa att han har varit med om att byta en enda automatlåda i hela sitt liv. Och felet hade då varit att det tagit sig in vatten i oljekylaren vilket då förstörde lådan.
För övrigt menade han att det inte är mer problem med automat än manuell, om man räknar in kopplingsproblem etc.
8 ägare på 10 år e ganska mycket tycker jag! hmmm, en enda autlåda! då har han inte mekat många bilar! kolla på forumet här problem med aut/manuell. finns ju jättemånga beg v70, kolla blocket o köp ingen automat.
ja det är verkligen inte lätt detta med vad man ska välja. Ju mer man läser desto räddare blir man..
Verkar som en hel del folk har strul med automatlådor, men egentligen, koppling+manuell låda är väl också snordyrt att fixa när det väl brakar?

:P Leap har återvunnit samma fula knep som[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]