Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet är ju som B20 säger att de sparat bort "Instant Traction". Jag kan tänka mig att om man tog bort "Instant Traction" från gen4 så skulle gen5 vara snabbare att få drift på bakhjulen vid en jämförelse. Så om man leker med ord lite som Volvo gör (och korsar fingrarna bakom ryggen) så kan man väl säga det som Volvo gör.

@VolvoB20, jag har följt tråden, tycker det är intressant. Orkar inte läsa genom alla sidor nu, har du uteslutit något fel på din genom att testa en annan exakt likadan My13 som din?
2444ever skrev:Problemet är ju som B20 säger att de sparat bort "Instant Traction". Jag kan tänka mig att om man tog bort "Instant Traction" från gen4 så skulle gen5 vara snabbare att få drift på bakhjulen vid en jämförelse. Så om man leker med ord lite som Volvo gör (och korsar fingrarna bakom ryggen) så kan man väl säga det som Volvo gör.

@VolvoB20, jag har följt tråden, tycker det är intressant. Orkar inte läsa genom alla sidor nu, har du uteslutit något fel på din genom att testa en annan exakt likadan My13 som din?
Hva er instant traction? Iflølge volvo er det instant traction på my13! Er det volvo sitt navn på awd eller hva er det og hvordan fungerer det? Dere hevder det er tatt vekk og i følge volvo er det ikke det !
torkild skrev:Besviken blir jeg ikke i første sving, men Volvo hevder i fult alvor at den nye pumpen skal være raskere, det bør de jo kunne bevise. Vi får nok høre mere om dette utover høst/vinteren. Jeg får bilen over helgen og får småleke meg litt når snøen kommer.
Volvo vet själva om detta centralt sedan länge och jag har redan haft 2 olika mjukvaror i bilen för försöka att komma till rätta med problemet. Ingen av dessa är dock bra. Den ena driver för dåligt och den andra låser för hårt så det vibrerar i hela bilen.

Du behöver inte vänta till vintern, det räcker att starta på grus så kan du gräva så här långa spår innan bakaxeln kopplas in, det är helt omöjligt med gamla Gen 4, den bara accelererar iväg utan initialt hjulspinn.
Bild
2444ever skrev:@VolvoB20, jag har följt tråden, tycker det är intressant. Orkar inte läsa genom alla sidor nu, har du uteslutit något fel på din genom att testa en annan exakt likadan My13 som din?
Det är inget fel på min bil, den är byggd så, och jag är inte ensam om att ha märkt av detta.
[quote="torkildHva er instant traction? Iflølge volvo er det instant traction på my13! Er det volvo sitt navn på awd eller hva er det og hvordan fungerer det? Dere hevder det er tatt vekk og i følge volvo er det ikke det ![/quote]

Volvos egen term:

Instant Traction = Omedelbar dragkraft/drivning/grepp.

På Gen 4 var omedelbar = millisekunder,
På Gen 5 är omedelbar = en halv sekund

Så här skrev Volvo själva i broshyren för Gen 4

I systemet ingår funktionen Instant Traction som med ljusets hastighet flyttar drivkraften från fram- till bakhjulen när man startar på halt eller löst underlag.

På gen 5 har ljusets fart verkligen tappat fart.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
2444ever skrev:Att gen5 är sämre är ju en sak, men din kan ju teoretiskt vara ännu sämre p.g.a. något fel. Så frågan kvarstår, har du testat någon annan likadan My13?
Nej, men verkstaden har lagt massor med felsökning och allt är ok, flera jag har pratat med har samma erfarenhet, och volvos egna tekniker säger att bilen med Gen 5 är byggd så och har mycket längre responstid och man känner tilll det själva, Om Volvo själva säger tilll mig att Gen 5 är mycket långsammare och man jobbar på en bättre mjukvara för att fixa det så känns det ju rätt döfött att försöka prova flera bilar.
Ok, som sagt, gen4 är långsammare än gen5, jag hade ändå provkört en annan för att utesluta att det är ännu sämre än det behöver vara. Det där med att "vi hittar inget fel" har man ju hört förr, jag hade inte tagit det som en garanti på att det inte är något fel. Men vi är alla olika :)
Såvitt jag har förstått är Instant Traction inte frågan om hur lång tid det tar att låsa kopplingen, utan förmågan att låsa kopplingen redan innan det slirar. De första generationerna av Haldex hade en mekanisk deplacementpump, som drevs av varvtalsskillnaderna mellan främre och bakre hjulaxeln. Per definition blev systemet då reaktivt, dvs. det kunde inte göra något förrän det redan slirade. Så länge ingen slirning fanns gick det inte att bygga upp något hydraultryck.

Generation 3 fick en liten elektrisk hjälppump, som byggde upp lite oljetryck när systemet antog att det kanske skulle behövas fyrhjulsdrift. Exempelvis när man skulle starta bilen. Började det ändå slira fortsatte den mekaniska pumpen att höja trycket till maxnivån. Generation fyra fick en större elpump, som skötte hela jobbet. För första gången fick man alltså ett system som fullt ut kunde bygga upp oljetryck helt oberoende av om det slirade eller ej, och därmed gick det att låsa kopplingen i förväg, om man så vill. Exempelvis om maskinisten trycker på knappen för HDC, för då har han redan talat om att nu blir det besvärligt.
Nackdelen med detta är att om man verkligen låser kopplingen hårt från början, då blir bilen brötig att köra med om man faktiskt har bra grepp under hjulen. Men i och med att generation 4 också har en ackumulator, där man har olja under tryck och mycket snabbt kan släppa på detta tryck på kopplingen, behöver man inte alltid förutsätta att kopplingen ska låsas före varje start. Det räcker att öppna och släppa in olja som redan är under tryck så snart systemet känner att framhjulen snurrat några tänder på ABS-ringarna längre än bakhjulen.

Generation 5 har också elektrisk pump, men ackumulatorn saknas. Därför måste all tryckhöjning ske genom att motorn startas och pumpar - någon olja som redan står i beredskap under tryck finns inte. Elmotorer kan man starta snabbt, men enligt Haldex (deras websidor) är motorn i generation fem av en billigare och enklare typ. Den typen brukar ha något sämre dynamik än vad som är tekniskt möjligt (säger jag som sysslar med fleraxlig motorstyrteknik till vardags, så jag är ganska insatt i detta ämne). Ett resultat av detta borde då bli att man antingen får lite längre reaktionstid, när man inte redan låst kopplingen, eller så låser man den från början (Instant traction), men blir då tvungen att dra till lite hårdare, eftersom man inte har magasinerad olja under tryck att efterfylla med, om det skulle behövas. Såvitt jag har förstått är det exakt detta VolvoB20 har upptäckt, där de två olika programvarorna han provat arbetar på varsitt sätt. Den ena tillåter mer sprättande innan det blir ordentlig fyrhjulsdrift, den andra gör bilen stel och bråkig att köra med.

Notera alltså att generation fem inte alls behöver betyda att Instant traction saknas. Det behöver bara hanteras på ett annat sätt, vilket får konsekvenser som märks. Hade bilen kunnat veta friktionskoeffcienten redan innan man skickar ut drivning till hjulen hade det varit lättare, för på tillräckligt slirigt underlag spelar det ju ingen roll om man låser för allt vad det går. Även en renodlad terrängbil känns mjuk och lättkörd med alla spärrar låsta, om underlaget är så smort att man slirar med alla fyra eller sex eller hur många hjul man nu har när man drar igång.

Vad jag personligen inte begriper är varför Volvo inte fixar programvaran så att Haldex har olika uppträdande med resp. utan HDC aktivt. Där har man ju en knapp som föraren kan använda för att informera systemet om ifall man står på en rensopad varuhusparkering eller på en leråker med hästsläp bakom. De två olika programvaror som VolvoB20 beskriver borde man ju kunna ha samtidigt, så att den med mest låsning går in när HDC är aktivt.
Finns bara på XC, men det är ändå rimligen de bilarna som oftast står i dynga upp till fälgarna.
apersson850 skrev:Hade bilen kunnat veta friktionskoeffcienten redan innan man skickar ut drivning till hjulen hade det varit lättare, för på tillräckligt slirigt underlag spelar det ju ingen roll om man låser för allt vad det går.
Lösningen

Bild
Friction testeren monteret under/midt i bilen.
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 130
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]

XC60 2026 pureläge