- lör 15 sep 2012, 13:52
#681439
Såvitt jag har förstått är Instant Traction inte frågan om hur lång tid det tar att låsa kopplingen, utan förmågan att låsa kopplingen redan innan det slirar. De första generationerna av Haldex hade en mekanisk deplacementpump, som drevs av varvtalsskillnaderna mellan främre och bakre hjulaxeln. Per definition blev systemet då reaktivt, dvs. det kunde inte göra något förrän det redan slirade. Så länge ingen slirning fanns gick det inte att bygga upp något hydraultryck.
Generation 3 fick en liten elektrisk hjälppump, som byggde upp lite oljetryck när systemet antog att det kanske skulle behövas fyrhjulsdrift. Exempelvis när man skulle starta bilen. Började det ändå slira fortsatte den mekaniska pumpen att höja trycket till maxnivån. Generation fyra fick en större elpump, som skötte hela jobbet. För första gången fick man alltså ett system som fullt ut kunde bygga upp oljetryck helt oberoende av om det slirade eller ej, och därmed gick det att låsa kopplingen i förväg, om man så vill. Exempelvis om maskinisten trycker på knappen för HDC, för då har han redan talat om att nu blir det besvärligt.
Nackdelen med detta är att om man verkligen låser kopplingen hårt från början, då blir bilen brötig att köra med om man faktiskt har bra grepp under hjulen. Men i och med att generation 4 också har en ackumulator, där man har olja under tryck och mycket snabbt kan släppa på detta tryck på kopplingen, behöver man inte alltid förutsätta att kopplingen ska låsas före varje start. Det räcker att öppna och släppa in olja som redan är under tryck så snart systemet känner att framhjulen snurrat några tänder på ABS-ringarna längre än bakhjulen.
Generation 5 har också elektrisk pump, men ackumulatorn saknas. Därför måste all tryckhöjning ske genom att motorn startas och pumpar - någon olja som redan står i beredskap under tryck finns inte. Elmotorer kan man starta snabbt, men enligt Haldex (deras websidor) är motorn i generation fem av en billigare och enklare typ. Den typen brukar ha något sämre dynamik än vad som är tekniskt möjligt (säger jag som sysslar med fleraxlig motorstyrteknik till vardags, så jag är ganska insatt i detta ämne). Ett resultat av detta borde då bli att man antingen får lite längre reaktionstid, när man inte redan låst kopplingen, eller så låser man den från början (Instant traction), men blir då tvungen att dra till lite hårdare, eftersom man inte har magasinerad olja under tryck att efterfylla med, om det skulle behövas. Såvitt jag har förstått är det exakt detta VolvoB20 har upptäckt, där de två olika programvarorna han provat arbetar på varsitt sätt. Den ena tillåter mer sprättande innan det blir ordentlig fyrhjulsdrift, den andra gör bilen stel och bråkig att köra med.
Notera alltså att generation fem inte alls behöver betyda att Instant traction saknas. Det behöver bara hanteras på ett annat sätt, vilket får konsekvenser som märks. Hade bilen kunnat veta friktionskoeffcienten redan innan man skickar ut drivning till hjulen hade det varit lättare, för på tillräckligt slirigt underlag spelar det ju ingen roll om man låser för allt vad det går. Även en renodlad terrängbil känns mjuk och lättkörd med alla spärrar låsta, om underlaget är så smort att man slirar med alla fyra eller sex eller hur många hjul man nu har när man drar igång.
Vad jag personligen inte begriper är varför Volvo inte fixar programvaran så att Haldex har olika uppträdande med resp. utan HDC aktivt. Där har man ju en knapp som föraren kan använda för att informera systemet om ifall man står på en rensopad varuhusparkering eller på en leråker med hästsläp bakom. De två olika programvaror som VolvoB20 beskriver borde man ju kunna ha samtidigt, så att den med mest låsning går in när HDC är aktivt.
Finns bara på XC, men det är ändå rimligen de bilarna som oftast står i dynga upp till fälgarna.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.