Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JOJA
Vad får bilen för fel när lambdasonden är sönder?
Laman i bilen har lyst flera år, men bilen har gått bra iaf (kanske tar lite extra soppa?), men inga andra symptom som jag märkt av...

Iaf, ikväll va jag på en skogsväg med v40n och plötsligt börjar bilen gå otroligt dåligt. Kunde varva den i fritt, men när jag började köra så kom jag upp i 1000-2000 varv och sen orkade den inte mera. Stannade och kollade under bilen och ser att lambdasonden är utriven. Ev kan den gå att bara trycka tillbaka, men såg ut som den hade brutits av.

Nå väl, på vägen hem får jag den bara att gå mellan 30-40km/h och planen är att pina mej hem sista biten. Plötsligt när jag kommer på en raksträcka känner jag hur den får krafter igen och problemet är borta. Kör 90-100 knyck hem och känner inte av det mera sista 2-3 kilometerna.

Så, var det lambdasonden som gjorde att den börja gå konstigt eller kan det ha varit något annat? Lambdasonden var fortfarande helt ursliten när bilen plötsligt började gå bra...
Användarvisningsbild
av Vojje
Blandar du ihop lambdasond och katalysator.
Kör du med felkod har du ingen aktiv lambdareglering och bilen går ofta för fett vilket till slut kan skada katalysatorn.
Om katten brunnit eller havererat och täppt igen avgassystemet blir effekten att effekten uteblir s.a.s.
av JOJA
Inte är det omöjligt att jag blandar inte, för jag är väldigt dålig på bilar och meckande. =)

Hur menar du att jag skulle blanda på dem isf?

Kan lägga upp en bild på "grejen" som är sönder imorgon =)
Användarvisningsbild
av MechaniX
Att "lambdalampan" tänds betyder att motorstyrningen inte klarar att hålla sig inom dom parametrar som finns och att man ska läsa ur felkoder för att få reda på vad som verkligen är fel. Att köra utan att bry sig om den låter som nåt av det dummaste jag hört..
av andy78
Det folk kallar för lamdalampa eller motorlampa är en indikering att bilen har lagrat en felkod för motorstyrningen.
det som mechanich ovan beskriver.
Om din lamdasond lossnat så kan det vara så att den är hel och kanske går att sätta tillbaka, med lite jobb.
Kom gärna med en bild så vi får kika på vad det är.
av benka1
seriöst- sätta tillbaka en skadad,lossnad lamdasond,skicka den filmen til mig 8) .
Tur du hade grabben som tog dig hem tycker jag -hade en opel kadett som tändmodulen la av,fick cykla hem 11 mil efter en mtb tävling :)
Användarvisningsbild
av MechaniX
benka1 skrev:Lägg inte ner din tid på nåt som du blir förbannad på-hjälp istället! :evil:
Inte förbannad utan skrattade gott.. Bilen har ju bokstavligen bett om hjälp, men det har ignorerats under lång tid. Vad tror man egentligen om man struntar i varningslampor, att dom sitter där för att det är kul?

Han ska naturligtvis och precis som jag skrev läsa ur den/dom felkoder som finns och sedan åtgärda felet.
av JOJA
Ni får skratta så mycket ni vill :)

Tror som sagt den varit slut en längre tid, men nu hänger den lös och jag var precis ut och körde med den och inga problem. Men lär få svårt att fuska den genom besiktningen som den hänger nu =)

Hur lägger man upp bilder? Måste man kasta upp dom på en annan site och sen länka?
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]