Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ForestC skrev:
MartinS skrev:
LOTEZ skrev:Jag skulle också passa på och be om att ändra så inte bältesvarningen i baksätet berörs av hur dörrarna öppnas/stängs, det tyckte jag var otroligt irriterande innan jag avaktiverade det.
Vad innebär detta? Hur påverkas varningen av att dörrarna öppnas/stängs?
Det finns flera steg att ställa bältesvarningen i baksätet. Att minska ner den ett steg så att den inte varnar för att ingen är bältad bak när en bakdörr har öppnats innan bilen startas tycker jag är bra (bara för att man hänger in jacka eller ställer in väska vill man ju inte ha en varning), det är så jag har inställt. Den varnar fortfarande för om någon varit fastknäppt men knäpper upp sig under färden.

Att inte återförsäljaren får låter larvigt, om inte volvo ville att man skulle kunna ändra det hade de väl inte gjort så man kan ändra det, eller krånglat till det så man måste ladda programvaror eller så, och de har de uppenbarligen inte gjort.

/Martin
MartinS skrev:Det finns flera steg att ställa bältesvarningen i baksätet. Att minska ner den ett steg så att den inte varnar för att ingen är bältad bak när en bakdörr har öppnats innan bilen startas tycker jag är bra (bara för att man hänger in jacka eller ställer in väska vill man ju inte ha en varning), det är så jag har inställt. Den varnar fortfarande för om någon varit fastknäppt men knäpper upp sig under färden.

Att inte återförsäljaren får låter larvigt, om inte volvo ville att man skulle kunna ändra det hade de väl inte gjort så man kan ändra det, eller krånglat till det så man måste ladda programvaror eller så, och de har de uppenbarligen inte gjort.
Frågade min säljare som i sin tur gick till verkstadschefen igår och i det fallet blev det inte ens "vi får inte" - istället blev det "det är inte möjligt".
Säljaren skulle ta en extra vända och kolla ytterligare en gång efter att jag varit där med motiveringen att andra verkstäder kunde...
ForestC skrev:
MartinS skrev:Det finns flera steg att ställa bältesvarningen i baksätet. Att minska ner den ett steg så att den inte varnar för att ingen är bältad bak när en bakdörr har öppnats innan bilen startas tycker jag är bra (bara för att man hänger in jacka eller ställer in väska vill man ju inte ha en varning), det är så jag har inställt. Den varnar fortfarande för om någon varit fastknäppt men knäpper upp sig under färden.

Frågade min säljare som i sin tur gick till verkstadschefen igår och i det fallet blev det inte ens "vi får inte" - istället blev det "det är inte möjligt".
Säljaren skulle ta en extra vända och kolla ytterligare en gång efter att jag varit där med motiveringen att andra verkstäder kunde...
Du kan ju hinta om att det är en parameter i DIM som ändras via Vida. OM man nu inte gjort om på de senaste årsmodellerna.

/Martin
MartinS skrev:
Du kan ju hinta om att det är en parameter i DIM som ändras via Vida. OM man nu inte gjort om på de senaste årsmodellerna.

/Martin
Är det verkligen så i standard utförande att bältesvarnaren tjuter endast om man öppnar en bakdörr och står still? Detta låter ju helt idiotiskt? Det rätta beteendet är ju givetvis att det börjar gradvis tjuta mer och mer OM det sitter någon där, OCH att bilen rullar OCH det har gått ca 10-15 sekunder, så att vederbörande har fått chans att sätta på sig bältet utan ett irriterande tjut. Så funkar de flesta moderna bilar...

Borde gå att ställa in i sensus kan man ju tycka?
MrNorth skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Är det verkligen så i standard utförande att bältesvarnaren tjuter endast om man öppnar en bakdörr och står still? Detta låter ju helt idiotiskt? Det rätta beteendet är ju givetvis att det börjar gradvis tjuta mer och mer OM det sitter någon där, OCH att bilen rullar OCH det har gått ca 10-15 sekunder, så att vederbörande har fått chans att sätta på sig bältet utan ett irriterande tjut. Så funkar de flesta moderna bilar...

Borde gå att ställa in i sensus kan man ju tycka?
Jag kommer inte exakt ihåg hur det fungerade, det var så länge sedan jag stängde av det. Men jag har för mig att dörröppning bak utan att någon knäpper fast sig resulterar i en text i DIM, inget pling.
Någon av alla de som har detta inställt kanske kan bekräfta?

/Martin
MartinS skrev: Jag kommer inte exakt ihåg hur det fungerade, det var så länge sedan jag stängde av det. Men jag har för mig att dörröppning bak utan att någon knäpper fast sig resulterar i en text i DIM, inget pling.
Någon av alla de som har detta inställt kanske kan bekräfta?

/Martin
Exakt. Så fort en bakdörr är öppnad kommer texten "ingen bältad bak" upp. Vilket är lite störigt och kräver "reset" via rattreglage...
Inget pling dock, som tur är.

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]