Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att V70-02 skulle vara lika mycket Ford som V50-06 stämmer inte om man kollar i Wikipedia. V70 är baserad på Volvos platform P2 som togs fram innan Ford köpte Volvo. Ford tog över denna platform och döpte den till D3.

Om man däremot tar V50-06 så är den baserad på Fords platform C1 som Volvo tog över och döpte om till P1. Således år en V70-02 rätt så svensk och mycket Volvo medan en V50 är mycket Ford och förmodligen tillverkad i Gent(Belgien).

Vad har detta för betydelse...ingen alls, båda är bra bilar, men skulle jag köpa en V50 skulle jag välja en roligare motor.
Mycket bra synpunkter alla. Detta är verkligen ett fantastiskt "aktivt" och kompetent forum. Tack alla!
Jag lutar åt att försöka hitta en V70 med 2.4T -199Hk motorn (års 02-03) och de flesta som jag ser har faktiskt automatlåda. Är lite ovan vid detta, har alltid trott att automatlådor bara kostar extra, jobbiga o dyra fel, etc etc
Är det lättrycksturbo i dessa? Betyder det att turbon lever längre i och med lägre laddtryck?
Automat kontra manuell, alltid intressant val. Volvo V70 är som få bilar förunnat en fantastisk automatlåda tillverkad av Aisin Borg Warner. En mängd kompententa japaner i läkarrockar skruvar ihop dessa växellådor och förutsättningarna kunde inte vara bättre. Men...precis som vanligt tar allting kul slut. Det börjar strula, se länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=20928 Väljer man manuell kan man tro att problemen är till ända men slavcylindern har ful ovana att ge upp vid +20 kmil, kostnad ca 10 kSEK. Skillnad är att problem med manuell växellåda är enklare och något billigare att avhjälpa. Bor man i storstad med mycket kökörning kanske man accepterar extra kostnader med automatlåda i alla fall av komfortskäl. Jag själv bor på vischan och kör naturligtvis manuell ;)
aut e superskönt, men dyyyyrt när det krånglar. det sämsta med manuell e att du har en idiotplacering av slavcylindern till kopplingen= dyyyrt o laga. kör själv v70 140 hk manuell, ingen raket o många onödiga skitfel(kolla forumet) men jäkligt bekväm o säker bil, fick man välja fritt vete tusan vad för bil man köpt? kvittar nog vilket forum man kollar på, ju nyare bil dessto fler problem, tur man har en gammal 945 att ta till när v70 skall lagas( men visst går ju ej att jämföra med v70).
Finns det verkligen belägg för att en s.k. lättrycksturbo skulle hålla längre? I teorin ja, men i verkligheten, på en Volvo?

Att byta slavcylindern kostar inte så mycket, men ska man dessutom byta hela kopplingen på Volvo kostar kalaset ca 12000:-.
iallafall jag tycker 6-7 tusen e mycket pengar på en gammal bil! om det inte kostar mer med slavcylindern. volvo kunde ju lärt av saabs misstag, måååånga som åkt på byte på dom bilarna.
Ja, det var överst på listan när jag pratade med Volvo efter att pedalen fastnat i botten.
Problemet var dock ett annat och löstes för en dryg tusenlapp (inte på Volvo).
När vi ändå är inne på ämnet reparationer etc
Bilen jag är intresserad av har gått 17800mil och ska således ha 18000mil service. Enligt nuvarande ägare har servicelampan tänts (inte motorstyrningslampan) så det första jag får göra om jag köper den är att göra denna service.
Jag gör det mesta i serviceväg själv, så länge det inte handlar om mer avancerade jobb som kamremsbyte och motor/växellåds renoveringar. Förresten, kamrem och vattenpump var redan bytt.
Men är det annat "special-jox" som ska göras på 18000 mila servicen?

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]