Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av reo91
Har vibrationer i bilen, mest i bakvagnen men även lite i ratten vid 110 km/h cirkus.
Känns lite som att bilen hoppar också, det roliga är att när man kört 3-4 mil så slutar det helt, men innan dess så blir fenomenet mindre och mindre.
Misstänker att det är däcken som inte är helt runda längre, vissa av däcken kunde inte stå för sig själva när jag satte på dem efter vintern.

Vad gissar ni att det e för fel?

Bokat in för byte av däck imorgon kväll(nya då alltså).
av llesrof
Skulle också gissa på däcken. Mina Falken-däck lider av märkbar morgonsula och är enligt bilverkstaden inte helt runda. Har bilen stått hela helgen så känns det inget vidare den första milen.
Användarvisningsbild
av Vojje
llesrof skrev:Skulle också gissa på däcken. Mina Falken-däck lider av märkbar morgonsula och är enligt bilverkstaden inte helt runda. Har bilen stått hela helgen så känns det inget vidare den första milen.
Parkera på mjukare underlag t.ex. gräs alternativt höj trycket i däcken.
av llesrof
Vojje skrev:
llesrof skrev:Skulle också gissa på däcken. Mina Falken-däck lider av märkbar morgonsula och är enligt bilverkstaden inte helt runda. Har bilen stått hela helgen så känns det inget vidare den första milen.
Jepp, jag får odla gräs i garaget :mrgreen:
Användarvisningsbild
av reo91
Vojje skrev:

Har kört med högre tryck än rekommenderat men det återstår fortfarande lite.
Man blir jävligt trött på det efter ett tag. Rek tryck ligger på 2,9 på mina och jag körde med 3,2 fram och 3,0 bak men det återstod lite som sagt.
Däcken klarar max 3,4 så jag ville inte höja mer.
av volvov702002
vibrationer verkar vara standard fel på v70, är på min samt kompisens, variationsmätt hjulen och balanserat, trots det skakar det runt 85 som mest men förekomner som mest hela tiden. Nya bromsar i bak så borde inte vara skivorna ? Eller kan dom slå sej trots volvo original? När jag köpte bilen så byttes dom då dom va rostiga. På vägen hem så va dom svin varma efter man stannat o kände på dom, nästan lukta brännt. Kan skivorna ha slått sej ? Känns dock inga vibrationer vid bromsning. med vinterdäcken på i vintras skaka bilen halft sönder som det vibrera. Bytte oken i bak kort efter.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]