Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Zwizz skrev:Då är det testat och det va inte det utan nyss så hoppade jag ur stolen av att det började tjuta igen :lol:

så då är det inte sensorn i taket. Och om det är något med sirenen så ska inte bilen va tyst då?

Mvh
När backup-batteriet till min siren var uttjänt så komm det upp felmeddelande i färddatorn "larmsystem service erfordras" eller liknande.
I och för sig skall man väl inte alltid lita på datorn... Hände väl att den självlarmade någon gång i den vevan med har jag för mig. Räcker med att det primära batteriet har ström för att det skall kunna larma som jag förstått det.
av Zwizz
Det är nog batteriet som är problemet!

gick ut nyss och den har stått nu några timmar och det va bara 12,1 volt så då dras ju batteriet ur automatiskt

Lär väll vara det som gör så larmet får tuppjuck??
Användarvisningsbild
av sthlm
Kan du inte låna en laddare och sätta på underhållsladdning med huven stängd/bilen larmad och se om problemet uppkommer igen?
Händer det då igen så borde du iallafall kunna utesluta batteriet.
av Zwizz
sthlm skrev:Kan du inte låna en laddare och sätta på underhållsladdning med huven stängd/bilen larmad och se om problemet uppkommer igen?
Händer det då igen så borde du iallafall kunna utesluta batteriet.
Smart tips! det går att stänga luckan såpass då så man kan ha en sladd liggande mellan?

har laddare osv hemma så får prova imorrn :)
av Zwizz
Ska göras såfort man kommer hem från jobbet sen då! Men batteriet mår nog inte helt bra. 11,9 volt nu på morgonen. 12,1 igår!

Så min teori är att när det minskar til X volt så börjar det tjuta! men får prova senare! :)
Användarvisningsbild
av greeeken
Flintskallen skrev:
Zwizz skrev:Då är det testat och det va inte det utan nyss så hoppade jag ur stolen av att det började tjuta igen :lol:

så då är det inte sensorn i taket. Och om det är något med sirenen så ska inte bilen va tyst då?

Mvh
När backup-batteriet till min siren var uttjänt så komm det upp felmeddelande i färddatorn "larmsystem service erfordras" eller liknande.
I och för sig skall man väl inte alltid lita på datorn... Hände väl att den självlarmade någon gång i den vevan med har jag för mig. Räcker med att det primära batteriet har ström för att det skall kunna larma som jag förstått det.

Behöver inte stå nått i färddatorn när backup-batteriet till sirenen börjar ge med sig.
Kolla felkoder du lär med säkerhet få att sirenen bör bytas!!!
av Zwizz
Har nu bytt batteri i bilen då det va allt för dåligt så köpte ett nytt på volvo och satte i samt har stängt av rörelsedekarn i kupén. Får se om den är tyst nu!

Annars vad kostar det och byta sirenen då eller batteriet i den? :)

Mvh
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Zwizz skrev:Har nu bytt batteri i bilen då det va allt för dåligt så köpte ett nytt på volvo och satte i samt har stängt av rörelsedekarn i kupén. Får se om den är tyst nu!

Annars vad kostar det och byta sirenen då eller batteriet i den? :)

Mvh
Ny siren går på runt 3000:- om jag inte kommer ihåg fel, sirenen är en sluten enhet och ska man byta bara batteri så ska den sågas isär och ackarna ska bytas ut.

Finns trådar här på forumet om detta.

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]