Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tbar
Tja,

Vet inte om detta ligger i fel forum - kanske skall till ekonomiforumet. Sitter och funderar över Volvos service 2.0. Den skall ju bland annat innehålla uppgradering av programvara.

Vet någon hur mycket programutveckling som fortfarande sker för de "äldre" bilarna i detta forum? Har anlitat service 2.0 de senaste gångerna och det står visserligen på kvittot angivet programuppdatering men inte om programvarorna faktiskt blivit uppgraderade. Har aldrig märkt någon skillnad, möjligen att ECC:n och regnsensorn fungerar - sämre...

Oavsett om du har en platt-TV, internet-radio, smartphone, digitalkamera eller programvaror i datorn så brukar man få veta att det finns nya versioner tillgängliga (alternativt kan man ta reda på det själv) och i vissa fall kan man enkelt se vilka buggfixar och rättningar som gjorts. Men detta får man inte veta i fordonsvärlden. Jag kan inte se på volvocars vilka nya versioner som släppts och jag kan inte se i bilen vilka versioner som är installerade (jo jag vet att det finns massor av processorer i bilen).

Nu kan man ju inte jämställa en V70 med en digitalkamera ur ett mekaniskt perspektiv men varför skall man betala för något som kanske aldrig blir utfört?

I och för sig kan man ju tänka sig att om alla är med och betalar en liten summa till Volvos programutveckling så blir det ju inte så stor summa att betala om det skulle komma en rekommenderad uppgradering. Innan service 2.0 var det ju här på forumet många fel som skulle kunna fixas med uppdateringar och många som frågade vad uppdateringar kostade för olika delsystem.

Bara en fundering.
av HiTek
Jag kommer inte ihåg om det stod specifikt på kvittot att en mjukvara hade uppdaterats och med vilken version när jag servade min S60 förra året. Däremot brukar jag fråga teknikern och i mitt fall sa han att det bara fanns en uppdatering att installera efter att han gått igenom det som mjukvaru uppdateringen i Service 2.0 innehåller. Men jag är ganska säker på att det stod säg "Mjukvara - Uppdatering" eller liknande på kvittot.

Det är inte alls säkert att det ens finns en ny version för någon av enheterna i bilen vid just det tillfället när du servar bilen. Sen tycker inte jag att det är så mycket att veta... egentligen bara om det är en större uppdatering för något som verkligen är helt galet eller så, men om det bara är lite små fix som inte påverkar funktionen som vi märker av så spelar det ingen roll.
av Tartryffel
HiTek skrev:Jag kommer inte ihåg om det stod specifikt på kvittot att en mjukvara hade uppdaterats och med vilken version när jag servade min S60 förra året. Däremot brukar jag fråga teknikern och i mitt fall sa han att det bara fanns en uppdatering att installera efter att han gått igenom det som mjukvaru uppdateringen i Service 2.0 innehåller. Men jag är ganska säker på att det stod säg "Mjukvara - Uppdatering" eller liknande på kvittot.

Det är inte alls säkert att det ens finns en ny version för någon av enheterna i bilen vid just det tillfället när du servar bilen. Sen tycker inte jag att det är så mycket att veta... egentligen bara om det är en större uppdatering för något som verkligen är helt galet eller så, men om det bara är lite små fix som inte påverkar funktionen som vi märker av så spelar det ingen roll.
TS poäng här är väl att om det ändå inte finns någon ny mjukvara till ens bil, eller bara uppdateringar man kan avvara, så kanske man hellre servar bilen på något annat, billigare ställe.
Regnsensorn var ett bra exempel. Om jag fick veta att min bil bara hade en enda uppdatering - regnsensorn - och Service 2.0 var dyrare än motsvarande service på annat håll, så skulle jag inte köpa Service 2.0. Svårare är det inte.
av HiTek
Tartryffel skrev:
HiTek skrev:Jag kommer inte ihåg om det stod specifikt på kvittot att en mjukvara hade uppdaterats och med vilken version när jag servade min S60 förra året. Däremot brukar jag fråga teknikern och i mitt fall sa han att det bara fanns en uppdatering att installera efter att han gått igenom det som mjukvaru uppdateringen i Service 2.0 innehåller. Men jag är ganska säker på att det stod säg "Mjukvara - Uppdatering" eller liknande på kvittot.

TS poäng här är väl att om det ändå inte finns någon ny mjukvara till ens bil, eller bara uppdateringar man kan avvara, så kanske man hellre servar bilen på något annat, billigare ställe.
Regnsensorn var ett bra exempel. Om jag fick veta att min bil bara hade en enda uppdatering - regnsensorn - och Service 2.0 var dyrare än motsvarande service på annat håll, så skulle jag inte köpa Service 2.0. Svårare är det inte.
Det gör man ju som man vill... antingen är du intresserad av uppdateringarna som ev. finns eller inte. Kolla med Volvo innan och antingen säger dem väl "Ja, det finns för si och så" eller att dem måste läsa ut bilen för att ge ett bättre svar. Annars gör servicen som vanligt, hur ni än gör den.
av Jonas_latt
Slänger till en fråga:
Hur vet man vilken senaste uppdatering bilen har?
Och hur vet man om det finns några uppdateringar efter den som är gjord.
Alltså köpte bilen förra året. Va då alltid servad på bilia. Hade rullat 17-18.
Nu har jag haft den ett år och servat den själv
Hur vet jag om det finns någon nyare uppdatering än den jag har.?
av volvov702002
ekonomiskt sätt är det inte värt. Men vill man ha en dyr olja och stämpel så tar man 2.0. Men jag byter olja själv och fixar det mesta jag har kunskap till. Fullständig Programuppdatering kan man ju köpa utan att behöva ta 2.0 med oljebyte o annat det innebär. Kostar tusenlappen. Tog min på direktservicen. Nån större skillnad märker man inte. Upplever mjukare växling 1-2. Ecc fläkten blåser inte max när den ska kyla ner utan sker stegvis. Nån annat har jag inte upplevt. Tror knappast det blir nån mer uppdatering till min 10år gamla bil så så detta fick bli det sista uppdateringen jag gör.
av llesrof
När jag läst om "Service 2.0" så har min uppfattning blivit att det är en helt vanlig sketen service med allt som borde ingå i denna fast med ett namn som marknadsavdelningen på Volvo förmodligen uppfattat som häftigt och modernt. Uppenbarligen har de lyckats. En självklarhet som programuppdateringar verkar ha fått något magiskt över sig, ungefär som att det är en telefon eller dator som uppdateras och buggfixas, eller ännu värre; som om man skulle få nya funktioner. Till nyare bilar kommer det säkert en och annan uppdatering som förbättrar saker och ting, nen knappast till mitt gamla ök från 2006.
av Droopy
llesrof skrev:När jag läst om "Service 2.0" så har min uppfattning blivit att det är en helt vanlig sketen service med allt som borde ingå i denna fast med ett namn som marknadsavdelningen på Volvo förmodligen uppfattat som häftigt och modernt. Uppenbarligen har de lyckats. En självklarhet som programuppdateringar verkar ha fått något magiskt över sig, ungefär som att det är en telefon eller dator som uppdateras och buggfixas, eller ännu värre; som om man skulle få nya funktioner. Till nyare bilar kommer det säkert en och annan uppdatering som förbättrar saker och ting, nen knappast till mitt gamla ök från 2006.
Ja och Service 2,0 med allt som ska ingå får man inte heller om inte miltalen är uppfyllda, då får man en såkallad "anpassad" service där de skalat bort något.

Nä, Service 2,0 är knappt värt pengarna oavsett ny el gammal bil, då många av verkstäderna iaf inte gör det kunden betalat för.

Tog själv ett serviceavtal som kostar mig 5130Kr på 3år och på de tre åren blir det endast en "riktig" service, de två andra blir mellanservisar ( oljebyten )
Det fans endast en anledning till att jag tog serviceavtalet, och det är mjukvaruuppdateringarna.

:P Leap har återvunnit samma fula knep som[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]