- tis 11 sep 2012, 19:02
#680438
Idag var det dags för första servicen vid 1500 mil. Förutom servicen bad jag dom kolla följande saker.
1) Bakrutespolning som kommer sent
2) Motorhuv trög
3) Kabel till SRS (återkallelse)
4) VoC som slutat att fungera via webgränssnittet
5) Uppdatera alla SW
6) nya torkare eftersom torkaren bak inte ligger mot rutan
Servicen trodde jag skulle bestå i att byta olja och filter. Men enligt checklistan har de även gjort de sedvanliga kontrollpunkterna (lyse, däck, bromsar mm) samt bytt kupefiltret. Det känns som onödigt mycket men samtidigt har bilen trygghetsavtal så det kostade mig inget. Samtidigt blir jag lite misstänksam eftersom de först fick upp att bilen var en D5...alltså fel motor.
1) En extra backventil monterades vid bakluckan så nu verkar spolningen fungera bättre.
2) Inget att göra, ska vara så...
3) Fixad
4) inget fel på bilen konstaterades. Jag mailade supporten detta och helt plötsligt fixade de webtjänsten. Jag hade felanmält flera gånger förut men fick hela tiden svar att de inte kunde hjälpa mig. Men nu gick det tydligen....
5) Det första jag lägger märke till är ett väldigt irriterande pip som verkar vara bältespåminnare. Det piper ju även om bilen inte rullar. Otroligt irriterande. Anedningen att jag sa till att få uppdaterade SWer var främst för att få Sensus 3. Men det verkar ju ändå inte fått. Jag kan iaf inte hitta de fina förukningsstaplarna någonstangs.
6) nya torkaren ligger mot rutan!
Lite andra punkter:
Serviceteknikern uppmana mig att tanka var 4:e tank bensin. När jag frågade varför fick jag inget tillfretsställande svar. Jag har mailat min försäljare och bett om mer info angånede detta men inte fått svar. Jag tänker fortsätta att enbart tanka E85 tills jag får ta del av mer bakgrundsinfo.
Bilen var tvättat när jag hämtade den. Det kan ju verka bra men jag är rädd att bilen fått åka in i automattvätten. Jag undviker automattvätt pga risken för repor. De borde nog fråga först.
Överlag nöjd med dagens besök på Rejmes i Linköping. Rejmes i Linköping visar betydligt mer engemang än deras kollegor i Norrköping.
Lite extra kuriosa, när jag bokade servicen fick jag frågan om jag behöver lånebil. Egentligen behöver jag inte det, men fick för mig att säga att jag vill ha lånebil - men ingen dieselbil. Rejmes kunde inte lova detta men de kopplade in Hertz. Hertz kunde heller inte lova en icke dieselbil. Så det blev ingen lånebil den här gången. Men det gjorde mig ingenting mer än att det är anmärkningsvärt att en av sveriges största biluthyrare inte kan erbjuda nåt annat än en dieselbil.
1) Bakrutespolning som kommer sent
2) Motorhuv trög
3) Kabel till SRS (återkallelse)
4) VoC som slutat att fungera via webgränssnittet
5) Uppdatera alla SW
6) nya torkare eftersom torkaren bak inte ligger mot rutan
Servicen trodde jag skulle bestå i att byta olja och filter. Men enligt checklistan har de även gjort de sedvanliga kontrollpunkterna (lyse, däck, bromsar mm) samt bytt kupefiltret. Det känns som onödigt mycket men samtidigt har bilen trygghetsavtal så det kostade mig inget. Samtidigt blir jag lite misstänksam eftersom de först fick upp att bilen var en D5...alltså fel motor.
1) En extra backventil monterades vid bakluckan så nu verkar spolningen fungera bättre.
2) Inget att göra, ska vara så...
3) Fixad
4) inget fel på bilen konstaterades. Jag mailade supporten detta och helt plötsligt fixade de webtjänsten. Jag hade felanmält flera gånger förut men fick hela tiden svar att de inte kunde hjälpa mig. Men nu gick det tydligen....
5) Det första jag lägger märke till är ett väldigt irriterande pip som verkar vara bältespåminnare. Det piper ju även om bilen inte rullar. Otroligt irriterande. Anedningen att jag sa till att få uppdaterade SWer var främst för att få Sensus 3. Men det verkar ju ändå inte fått. Jag kan iaf inte hitta de fina förukningsstaplarna någonstangs.
6) nya torkaren ligger mot rutan!
Lite andra punkter:
Serviceteknikern uppmana mig att tanka var 4:e tank bensin. När jag frågade varför fick jag inget tillfretsställande svar. Jag har mailat min försäljare och bett om mer info angånede detta men inte fått svar. Jag tänker fortsätta att enbart tanka E85 tills jag får ta del av mer bakgrundsinfo.
Bilen var tvättat när jag hämtade den. Det kan ju verka bra men jag är rädd att bilen fått åka in i automattvätten. Jag undviker automattvätt pga risken för repor. De borde nog fråga först.
Överlag nöjd med dagens besök på Rejmes i Linköping. Rejmes i Linköping visar betydligt mer engemang än deras kollegor i Norrköping.
Lite extra kuriosa, när jag bokade servicen fick jag frågan om jag behöver lånebil. Egentligen behöver jag inte det, men fick för mig att säga att jag vill ha lånebil - men ingen dieselbil. Rejmes kunde inte lova detta men de kopplade in Hertz. Hertz kunde heller inte lova en icke dieselbil. Så det blev ingen lånebil den här gången. Men det gjorde mig ingenting mer än att det är anmärkningsvärt att en av sveriges största biluthyrare inte kan erbjuda nåt annat än en dieselbil.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14