Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Idag var det dags för första servicen vid 1500 mil. Förutom servicen bad jag dom kolla följande saker.

1) Bakrutespolning som kommer sent
2) Motorhuv trög
3) Kabel till SRS (återkallelse)
4) VoC som slutat att fungera via webgränssnittet
5) Uppdatera alla SW
6) nya torkare eftersom torkaren bak inte ligger mot rutan

Servicen trodde jag skulle bestå i att byta olja och filter. Men enligt checklistan har de även gjort de sedvanliga kontrollpunkterna (lyse, däck, bromsar mm) samt bytt kupefiltret. Det känns som onödigt mycket men samtidigt har bilen trygghetsavtal så det kostade mig inget. Samtidigt blir jag lite misstänksam eftersom de först fick upp att bilen var en D5...alltså fel motor.

1) En extra backventil monterades vid bakluckan så nu verkar spolningen fungera bättre.
2) Inget att göra, ska vara så...
3) Fixad
4) inget fel på bilen konstaterades. Jag mailade supporten detta och helt plötsligt fixade de webtjänsten. Jag hade felanmält flera gånger förut men fick hela tiden svar att de inte kunde hjälpa mig. Men nu gick det tydligen....
5) Det första jag lägger märke till är ett väldigt irriterande pip som verkar vara bältespåminnare. Det piper ju även om bilen inte rullar. Otroligt irriterande. Anedningen att jag sa till att få uppdaterade SWer var främst för att få Sensus 3. Men det verkar ju ändå inte fått. Jag kan iaf inte hitta de fina förukningsstaplarna någonstangs.
6) nya torkaren ligger mot rutan!

Lite andra punkter:

Serviceteknikern uppmana mig att tanka var 4:e tank bensin. När jag frågade varför fick jag inget tillfretsställande svar. Jag har mailat min försäljare och bett om mer info angånede detta men inte fått svar. Jag tänker fortsätta att enbart tanka E85 tills jag får ta del av mer bakgrundsinfo.

Bilen var tvättat när jag hämtade den. Det kan ju verka bra men jag är rädd att bilen fått åka in i automattvätten. Jag undviker automattvätt pga risken för repor. De borde nog fråga först.

Överlag nöjd med dagens besök på Rejmes i Linköping. Rejmes i Linköping visar betydligt mer engemang än deras kollegor i Norrköping.

Lite extra kuriosa, när jag bokade servicen fick jag frågan om jag behöver lånebil. Egentligen behöver jag inte det, men fick för mig att säga att jag vill ha lånebil - men ingen dieselbil. Rejmes kunde inte lova detta men de kopplade in Hertz. Hertz kunde heller inte lova en icke dieselbil. Så det blev ingen lånebil den här gången. Men det gjorde mig ingenting mer än att det är anmärkningsvärt att en av sveriges största biluthyrare inte kan erbjuda nåt annat än en dieselbil.
av Suunto
Jag har en V60 T5 R-Design MY12. Har gått 1350 mil. Var inne på första servicen för en vecka sedan på Bilia.
Har inte trygghetspaket eller serviceavtal. Det blev en anpassad service bas, dvs. "vanlig" service förutom kupéfiltret.

Fick också uppdatering av alla SW. (sa till om det)
Det första jag märkte var också ett väldigt irriterande pip som är bältespåminnare. Det piper även om bilen inte rullar. Otroligt irriterande. Anedningen att jag sa till att få uppdaterade SW var främst för att få Sensus 3. Sensus var uppdaterad då den hade tappat telefonerna ("nollad")......men Jag kan iaf inte hitta de fina förukningsstaplarna någonstangs....märkligt.

Finns det olika Sensus 3.0 versioner beroende på om det är Bensin / Diesel bil eller vad är det som styr?

Tycker dock att powershift lådan går bättre efter SW uppdateringen.
av MattiasD
Droopy skrev:Sensus 3 är Sensus 3 oavsett, förbrukningstaplarna hittar du under MY CAR
Jag kan inte hitta nåt där, ligger det som val direkt på översta nivån när jag trycket på My Car knappen?
av grålle1
My Car och som nummer 2 i listan på min också, fick det vid service, men som diskuterats flitigt i många andra trådar så uppdaterar de ej till Sensus 3 per automatik... även om de säger att de uppdaterar "alla" mjukvaror. Man måste säga till specifikt om sensus 3. :???:

Angående huven, går den att stänga genom att "släpp/smälla" igen den eller måste du trycka sista biten? Min blev omjusterad från att ha behövts tryckas igen till att numera gå att släppa igen med lite extrafart, inte bara släppa som på min gamla V70N, men ljusår bättre än vad den var vid leverans. :)

Om de gjort hela servicen och inte bara oljebyte beror kanske på tidsintervallet snarare än milen, när fick du bilen? Om det gått ett år så! :idea:

Backventil för bakspolningen lät intressant, återkom när du testat ett tag och säg om du är nöjd... upplever också att den är "sen". :|

Det irriterande pipet, bältespåminnaren som piper även om bilen inte rullar ÄR otroligt irriterande, håller med! Även om ljudet var värre innan uppdatering så blev logiken sämre. Så fort man hoppar in i bilen, eller för den delen om man plockar upp någon som hoppar in i bilen, så piper det fast man står still.... Borde vara hastighetsstyrt eller åtminstone en tidslucka på säg 5-10 sekunder så att man hade en chans att vara duktig och ta på bältet utan att få en snigel på ögat. ??:-/

Hoppas baktorkaren fortsätter ligga an mot rutan då, min funkade bra... i en vecka eller två... Her gett upp och använder inte baktorkaren ändå så!? :???:

Fick också min tvättad (på Rejmes i Linköping), men håller med om att de borde fråga först för jag automattvättar åtminstone inte med borstar... hoppas de körde borstlöst åtminstone. Annars en fin gest åtminstone. :roll:

Sen borde du tagit en lånebil, en D2 DrivE.... den får en att uppskatta sin egen motor :lol: :lol:
av MattiasD
HiTek skrev:Att tanka bensin någon gång då och då är inget konstigt alls eftersom etanolen sliter mer och påverkar komponenter och material på ett annat sätt än bensinen. Motorn mår som bäst med lite bensin som cirkulerar runt.
E85 är en standard biltillverkarna själva varit med att ta fram. Volvo hävdar att deras bilar uppfyller standarden för E85. Att sedan uppmana folk att tanka bensin som generell uppmaning är anmärkningsvärt. En tillfällig uppmaning med bakomliggande information kan jag godta. Sedan har Volvo två vägval:
1) Påverka standarden för E85.
2) Återkallense med nya spridare som fungerar med nuvarande standard.

Vi Bilägare verkar också fått uppmaningen att tanka var 4:e tank bensin som de tyvärr följer utan att ifrågasätta. Jag mailade dom igår och fick svaret att de ska ha en uppföljande artikel i ämnet. Det ska bli intressant även om jag inte har så stora förhoppningar att Vi Bilägare ger någon klarhet.

Jag sköt också ett mail till min återförsäljare. Jag fick som svar att det funnits en uppmaning att tanka bensin, men det var 2010 då E85 hade för höga sulfathalter. Då ändrades standarden med krav för sulfathalten. Nu ska det gå bra att enbart tanka E85 enligt honom. Och det tänkter jag göra.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
grålle1 skrev:My Car och som nummer 2 i listan på min också, fick det vid service, men som diskuterats flitigt i många andra trådar så uppdaterar de ej till Sensus 3 per automatik... även om de säger att de uppdaterar "alla" mjukvaror. Man måste säga till specifikt om sensus 3. :???:
Då har jag inte fått någon....lustigt att man jämt måstevara övertydlig...
Angående huven, går den att stänga genom att "släpp/smälla" igen den eller måste du trycka sista biten? Min blev omjusterad från att ha behövts tryckas igen till att numera gå att släppa igen med lite extrafart, inte bara släppa som på min gamla V70N, men ljusår bättre än vad den var vid leverans. :)
Frågan är ju hur minst dåligt det kan bli....jag har inget att jämföra med.
Om de gjort hela servicen och inte bara oljebyte beror kanske på tidsintervallet snarare än milen, när fick du bilen? Om det gått ett år så! :idea:

Bilen är från dec 2011. Snart ett år mao.
Backventil för bakspolningen lät intressant, återkom när du testat ett tag och säg om du är nöjd... upplever också att den är "sen". :|
Jag ska prova lite mer. Det märks mest om bilen stått ett par dagar.
Hoppas baktorkaren fortsätter ligga an mot rutan då, min funkade bra... i en vecka eller två... Her gett upp och använder inte baktorkaren ändå så!? :???:
Okej, inte ropa hej än alltså...
Fick också min tvättad (på Rejmes i Linköping), men håller med om att de borde fråga först för jag automattvättar åtminstone inte med borstar... hoppas de körde borstlöst åtminstone. Annars en fin gest åtminstone. :roll:
Jag tog förgivet att det är borstar. Eller har de också borstfritvätt där?
Sen borde du tagit en lånebil, en D2 DrivE.... den får en att uppskatta sin egen motor :lol: :lol:
Haha, det tänkte jag inte på :lol:
av perhall
Tycker också det där med var fjärde tank är anmärkningsvärt. Kanske man har valt en T4F istf en T4 och antingen gjort en ordentlig kalkyl, eller tagit miljöhänsyn, och sedan bestämt sig för en F även om det kan innebära vissa nackdelar, t ex ingen s/s, ev. lägre andrahandsvärde etc. Att sedan starkt rekommenderas att tanka bensin var fjärde tank är märkligt. Lite som att säga "bilen går på BF95 men var tredje tank måste du hälla i en liter blytillsats".

Vad innebär Sensus 3 för fördelar förutom staplarna? Min bil är från maj 12 och har inte förbrukningsstaplarna men jag vet att de snart ingick i nya bilars (t ex en kompis T4F från juli 12)./PH

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]