Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johann.k
Har precis köpt en ny volvo V60 D4, och är supernöjd med allt, nu återstår bara att lära sig lite om Diesel värmaren. Så min fråga är hur jag ska använda den?
Jag har ungefär 4 mil till jobbet enkel resa, ska man sätta timern på den tiden man räknar med att åka hemifrån?
När använder jag autostart och varför? vad fyller det för funktion när jag har timer?
Direkt start undrar jag också när man ska använda?

Vore tacksamt om någon kunde berätta allt om värmaren för mig :-)
av petherf
Om du har bilen ute, så kan du nog använda direkt start,när du vaknar på morgonen och hämtar tidningen så startar du värmaren så är bilen förhoppningsvis varm när du åker. Prova. Annars så får du sätta timern på den tid du ska åka så startar den upp till 50 min före,beroende på vädret
Användarvisningsbild
av apersson850
Timern ställer man in på beräknad avresetid. Bilen grunnar själv ut när det är dags att starta den, beroende på hur kallt det är ute.
Jag brukar ställa timern på X:45, om jag har tänkt åka ungefär X:30. Blir det då avfärd några minuter senare är värmaren fortfarande igång, och även om jag kommer iväg i tid har det hunnit göra stor skillnad på hur varm bilen är, jämfört med utan värmare alls. Den startar rätt frikostigt i förväg.

Direkt start av värmaren använder du när du plötsligt inser att nu ska du snart köra iväg, och det är kallt och otrevligt ute. Även om värmaren bara hinner gå kanske 10-15 minuter innan du byltat på dig duffel, långkalsonger och stövlar är det bättre än ingenting.

Autostart är funktionen som tillåter bilen att dra igång värmaren under körning, om det är så kallt att dieselmotorn inte håller värmen av sig själv. Kombinationen av att dagens dieslar är effektiva, arbetar med luftöverskott och saknar kylargardin gör att det inte är säkert att motorn håller en kylvattentemperatur på 88°C av sig själv mitt i vintern annars.

Direktstart och timerstart kan man göra via telefonen, om bilen är utrustad med Volvo On Call. Är den inte det finns det en separat fjärrkontroll för direkt start, och har man en 2013 kan man få en programvara som gör att bilnyckeln (fjärren) kan användas som fjärrstart av värmaren. Fungerar särskilt bra om man har nyckellöst system (PCC), för den har dubbla batterier och bättre räckvidd.
Användarvisningsbild
av StringerBell
1) Har du fjärrkontroll? Det är det smidigaste sättet att förvärma motor och kupé. Annars kan man gå ut till bilen och trycka på direktstart för att starta värmaren. Men detta är nog bara ett alternativ om du har parkerat utanför dörren.

2) Timer. Man sätter den tid då man skall åka, men som sagts ovan kan man sätta en tid en kvart efter man skall åka eftersom den sätter igång tidigt. Är det is på rutorna kan man välja att sätta tiden för avresa för att vara säker på att allt smält.

3) Värmaren är egentligen en parkeringsvärmare som är konstruerad för att gå länge när det väl gått igång. Undvik småresor som är så korta att den bara går 5-10min. Skall du göra ett kort ärende kort efter du lämnat hemmet, aktivera direktstarten (med bilen igång) så fortsätter brännaren värma när du stannar och lämnar bilen. När du kommer tillbaka har du en varm och go' bil att fortsätta resan med och brännaren har inte behövt stanna. Skall du göra en kort resa på ett par minuter och sedan parkera för längre tid, av-aktivera autostarten så brännaren inte startar alls.

4) Installera gärna laddare i bilen för underhållsladdning. (En sådan där du bara kopplar in en sladd i uttag på fronten) Nu har du långt till jobbet så generatorn hinner säkert ladda upp batteriet för den ström som gått åt till att driva brännaren, men är det riktigt kallt och den går en timme varje morgon och kanske även på eftermiddagen är det tungt för batteriet. Med en laddare behöver du aldrig vara orolig.

5) Värmaren drar ungefär 5-6 dl per timme. Man bör köra bilen minst lika länge som värmaren varit på. Vid minusgrader går värmaren 30-60 minuter. Alltid maxtid under minus tio.
av LOTEZ
apersson850 skrev:och har man en 2013 kan man få en programvara som gör att bilnyckeln (fjärren) kan användas som fjärrstart av värmaren. Fungerar särskilt bra om man har nyckellöst system (PCC), för den har dubbla batterier och bättre räckvidd.
Nu har jag iofs PCC och VOC på min MY13 så kommer köra appen.. Men har man dåligt batteri så kan de va sjysst och ha det på fjärren. Hur får jag detta? Vad efterfrågar jag hos ÅF? Bilen ska leveransservas imorgon så kan va läge och ta det samtidigt. Btw, finns det mer "gottiga" funktioner man stoppar in via VIDA?
av Johann.k
Tack för väldigt bra och utförliga svar, nu är det bara att vänta på minus graderna...eller, vid vilken temp är det lagom att börja använda en värmare? Diesel är väl lite "känsligare" för kallstarter.

Sen att använda nyckeln som fjärr för värmaren lät väldigt intressant då jag inte har VOC, då ploppar genast frågan upp, vad kostar detta, nån som vet? antar att dom gör det på nolltid hos min volvo återförsäljare?
Användarvisningsbild
av StringerBell
moffe skrev:Det sägs att redan vid +5 kan det vara bra... och var volvo sa att värmaren fungerar ej över +7C
I Auto-läget går den inte på automatiskt vid varmare än c. 7+, men man kan sätta på den manuellt upp mot 14 grader, har jag för mig.

Rent ekonomiskt / bränsleförbrukning tjänar man mer på att förvärma en bensinare än en diesel.
av moffe
Hmm...okej. Åtminstone med volvo on-call remote start(mobilen) av värmaren går det inte före det är under +7.
Så sa det till mig igår hos Volvo.

Men du kan ha rätt att det går att få igång om man pillar igång den i bilen.

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Nu är det uppenbart att du hittar på.

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]