Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min Volvo går fett och har ständigt felkod 2.3.2 därefter lambda lampan som lyser. Kan påpeka att bilen drar ofantliga mängder bränsle (kommer 31 mil på en tank vilket ska vara 60 liter), får även sot på backluckan.

Har bytt följande saker:

Tre stycken olika lambda sond.
Två olika Luftmassemätare som fungerar.
Ny insugspackning.
Bytt till nya tänd stift.
Temp givare som sitter under insprutet.
Bytt bränsletrycksregulator.
Provat andra spridare.
2 andra styrboxar.

Efter delarena har bytts har jag nollställt närmare 20 gånger med att rycka 1:ans säkring. Men bilen får ändå samma felkoder och lambda lampan börjar lysa efter 10 mil. Bilen går förvårdnads värt bra för att få så mycket bränsle

Är det någon som kan hjälpa mig?
Hej,

citerar ur en sammanställning som också finns här på forumet:

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

Det är kanske främst avsnittet "Motorn går för fett" som är intressant, då. Avgasläckor mellan motor och katalysator gör absolut att motorn går fett på tomgång och dellast, och är ju ganska lätt att kolla. Mvh
Jag undrar lite vad det var för tempsensor du bytte, var det den under 1:ans och 2:ans insug eller den under 3:ans insug? En annan möjlig orsak kan vara att kallstartsventilen läcker eller har konstant signal.

Mvh GK
Rejo skrev:gnestakalle: Tack för svaret.

Det var under 3:ans insug som jag bytte, utan någon som helst skillnad :)

Vart sitter kall start ventilen?
Jag vet att det är lite olika på 740 när det gäller förekomst av kallstartsventil, kolla nedan så ser du en bild där den skall sitta om den finns. Tyvärr lite dålig kvalitet på bilden.

Bild

Mvh GK

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]