Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VitaVargen
Hoppas det finns nån här på forumet som har lite koll på dessa motorer, dom är ju inte så vanliga på våra svenska vägar.

Problemet är då att laddtrycket skjuter iväg till ~1,6 bar (tror jag efter lite googling) där slår tändningen av för att skydda motorn. Detta har bara hänt en gång då jag efter det varit väldigt lugn på gasen för att inte skada motorn.

Så hur löser man då detta? Vad jag kunnat läsa mig fram till så har B204FT ett laddtrycks system som är väldigt likt Turbo+ på en vanlig B230FK/FT. Den har ett grundladd på 0,4 bar som sen ökar till 0,8 över ett visst varvtal. Detta styrs genom nån turbo styrenhet som bland annat mäter tempen på avgaserna. Regleringen sker sen genom en magnetisk wastegate.

En enkel lösning tycker jag vore att bara sätta en justerbar wastegate och sen ställa den på 0,8 bar konstant. Skulle det funka eller kommer det bli strul?
Annars måste man ju felsöka vilken komponent i turbostyrningen som strular.

Alternativt kan det väll kanske vara vacuumslangen till WGn som lossnat?
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..