Åba skrev:Bilnörden skrev:Det är därför jag inte valde awd, för att man tvingas till automat. Våga vägra automat.
Har du haft automat nån gång?
Jag har det nu, som först i min 5:e bil.
Kan inte förstå hur jag klarade mig utan det förut. Oslagbart!
Har personligen inte ägt en bil med automat, men jag har kört många automater, både privat och på jobbet. Jag växlar hellre själv när jag vill, inte när bilen vill. Nya automater kanske är bättre men det går ju inte att segdra med en automat, oftast så växlar dom ju ner så fort man nuddar gasen om man ligger under 2000rpm, jag kan ha fel, men jag vill kunna köra en diesel på varvtal som passar den bäst (som jag tycker). Jag ligger oftast o kör mellan 1000 - 2500rpm. Man lägger i en växel och bilen växlar inte förrän jag själv trampar ner kopplingen och byter växel. Men vi är alla olika, vill ha olika saker från våra bilar, så länge en automat växlad bil drar mer bränsle än en manuell så kommer jag inte ens att överväga att titta på en sådan.
Men min fars V50 med ps lådan måste jag säga att den är faktiskt inte så dum ändå, men den drar för mycket extra bränsle gämfört med den manuella.
Det kanske blir ändring på det när det kommer nya motorer och växellådor.
Jag föredrar även manuell på lastbilar framför diverse automat varianter.
Kan man vara annorlunda, så varför inte
Volvo V70 D4 R-design MY13
Volvo Fh16 540 MY10
http://www.garaget.org/Bilnorden