Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Har ett tjutande ljud på vänster sida sätt från förar sidan.
Och höger sida om du står vid motor luckan.
Iallefall där luft burken sitter.

Har testa koppla ur nivågivaren och torkar motorn kontakt men det tjutande kvar står.
Låter som det kommer under luftburken väldigt nära runt där.
Lyssnar man på andra sidan så hörs inget.
När man vrider på lysläge i bilen eller stänger av så hörs klart och tydligt ett ändrande ton tjut från samma ställe.

Någon som har tips på vad jag ska börja leta? eller rent av vad det kan vara:)
Vart upp till Volvo men de säger gamla vanliga: Svårt att säga, du får lämna in bilen för fel sökning.

bilen är en volvo v70 2.5t -04

Jag har filmat och man hör tjutet. Men vet inte hur jag lägger till film här.
Senast redigerad av 1 wohlfie, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
Man kan inte hosta film här, du måste lägga det på t.ex youtube och länka in.

Har du xenonljus på bilen?
av wohlfie
Testa you tube men fick det inte att funka...

Ja det är xenon på bilen. Kan det vara lampan som är pågång att gå sönder?
Dock så har jag testa med alla ljus kablar ur dragna på denna sida. och låter än.
funderar kan det vara något relä som spökar?
av MicroMek
Filmen funkar inte för mig: Men kan det vara den elektriska vaccumpumpen som hängt sig? Min hade gjort det (XC70 2.5 T) och den gick då hela tiden. Jag knackade lite på givaren (sitter på slangen ovanför pumpen) och det gjorde att den åter stannade/funkar. Vaccumpumpen sitter nedanför luftfiltret, en blank rund sak, långt nere på vä sida/förarsidan.
av wohlfie
Vet inte vad jag gör för fel vid delning av filmen det står public på sidan.. men men..

När jag lyssnar längre ner så ja det låter ju mer det gör det.. Hur ser denna ut ?
Våre så fint med bild.
Vad gör denna pryl?
av MicroMek
Har ingen bild tyvärr, men den är "rund och blank". Då den gick hela tiden var den varm uppepå och det var ett tjutande/surrande ljud, som även hörde då motorhuven var nedfälld / utanför. Man kan ta bort den elektriska kontakten till den, den som sitter uppe på givaren som sitter vaccumslangen precis ovanför pumpen.
av MicroMek
Nu funkade filmen: det låter precis som det fel jag hade då vaccumpumpen gick hela tiden - elkontakten/givaren är den som syns på filmen: högt uppe på slangen, med en orange elanslutning.
av wohlfie
så vad gör man kolla givaren först? eller rent av byta givaren..
Då vaccumpumpen funkar så är det inte den som är paj?

Skulle vara intressant och veta vad denna har för funktion:)
av MicroMek
visst, koppla loss givaren, skaka på den.... Pumpen verkar ju ok (det var min oxå). Pumpen startar normalt bara då man trycker på bromsen, går ett par sekunder, för att hjälpa upp undertrycket för bromsservot antar jag.

:P Leap har återvunnit samma fula knep som[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]