Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vad tror ni om ett sådant byte? Den jag har nu är ju helt ok men lite låg om man vill köra lite efter skogsvägar. Den ligger väl på ca 0,7 på sommaren och 0,8 under vintern (dieselvärmare). Funderar på byta till en XC70. Funderar på ta manuell låda för att få ned förbrukningen lite. Ser att det är nu först vid MY13 de anger 0,56 blandad körning för den med mauell låda. Är väl ingen idé att köpa en 11a eller 12a då?

Är det någon som har XC 70 med manuell låda som har några tips eller kanske tom vill avråda från mauell låda?

Tacksam för tips!

Mvh Bubselubsen
Jag har en XC70 D5 AWD automat 2012 och har en förbrukning som liknar din. Med manuell bör du kunna få lite lägre siffror. På ren landsväg (ej motorväg, den högre XC70 har inget fördelaktigt luftmotstånd, så förbrukningen ökar raskt när man kommer över 100 km/h) går den under 0,6 l/mil, om man kör snällt men ändå i normal fart.
Hej!

Ok. Men du är nöjd med bilen som den är? Hade en XC70 MY 2006 tidigare men saknar lite höjden. Men den tog ju 0,9 och var svindyr i skatt. Man kanske måste försöka vänta till MY 14. Då borde de ju jagat ned den lite till. har ju ingen panik direkt.

Mvh Bubselubsen
Bubselubsen skrev:Hej!

Vad tror ni om ett sådant byte? Den jag har nu är ju helt ok men lite låg om man vill köra lite efter skogsvägar. Den ligger väl på ca 0,7 på sommaren och 0,8 under vintern (dieselvärmare). Funderar på byta till en XC70. Funderar på ta manuell låda för att få ned förbrukningen lite. Ser att det är nu först vid MY13 de anger 0,56 blandad körning för den med mauell låda. Är väl ingen idé att köpa en 11a eller 12a då?

Är det någon som har XC 70 med manuell låda som har några tips eller kanske tom vill avråda från mauell låda?

Tacksam för tips!

Mvh Bubselubsen
Jag har bytt från en XC70 D5 AWD -10 till en XC70 D5 AWD -13, båda manuella.

Efter 3,5 månader och så kan jag säga att min MY13 är inte mätbart snålare i verklig körning än min förra MY10.

Droppet till 0.56 är en ren labbgrej för start/stopp då man står mycket still i EU cyckeln.
Jag valde automat delvis på grund av mitt rätt flitiga släpdragande, men även för att mina erfarenheter av dieselmotorer av senare årgång säger att de har ett snävt körbart register. Högt vridmoment men över ett väldigt kort varvtalsområde. Van vid femcylindrig och mycket flexibel bensinturbo som jag var, var jag rädd att jag skulle bli knäpp på en med momentkurva som ett spik.
Nu visade det sig att D5 av årgång 2012 är betydligt flexiblare än andra dieslar som jag kört, så ur den synvinkeln hade det nog gått bra med manuell låda också. Jag har inte kört samma bil med manuell, så jag vet inte. Men automat av den gamla klassiska typen, som Volvo har i XC70, alltså med hydraulisk koppling (momentomvandlare) är smidigt när man exempelvis ska backa upp husvagnen på några plankbitar för att få den att stå plant. Bara att sätta emot och trycka lugnt och försiktigt med bilen. Ingen doft av bränd koppling sprids över nejden.

Van som jag var vid bensinturbo tycker jag D5 har hyfsad driftekonomi. Jämfört med investeringen, bilen kostar ju en halv miljon, är några tusenlappar på ett år i dieselkostnad inte så betydelsefullt för totalkostnaden.
Ok! Det var nästan det jag hade på känn. Det var ett rätt stort drop på förbrukning från 0,64 --> 0,56 mellan MY12 till MY13.

Vad ligger din manuella på då? Har du ångrat dig att du inte valde automaten?

Har ju själv automat på min V70IID5 AWD. Visst kunde den kanske vara bättre, därför tvekar jag lite om jag ska ta mauell eller automat nästa gång jag byter. Motorn däremot har jag då inget ont att säga om....

Mvh Bubselubsen
Jag hade inget val. Vår företagspolicy har en maxgräns för utsläpp/förbrukning som diskvalifiserar bort alla volvos automatlådor då de ligger alldeles för högt i detta.

Så det blev en D5:a AWD med manuell.

D5:an med dubbla sekventiella turbo drar ju lite som en elmotor helt jämt från tomgång till maxvarv så jag har aldrig saknat automatlådan i dagsläget.
Nä, jag kan föreställa mig det. Körde en S40 med D2 och manuell låda. Den var helt hopplös, tyckte jag. Ingenting, pang och så ingenting igen. En sån hade jag inte velat ha.
Hej igen! Men visst är det lite större skillnad mellan manuell och automats förbrukning nu MY13? är det pga star/stopp funktionen eller? Det är ju mest stadskörning som påverkas verkar det som. Automaten är ju på 0,68 och min MY11 tar ju 0,71 så där har det inte hänt så mkt. I och för sig labbsiffror men de är väl relativa.

Mvh Bubselbsen
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]