Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsP
Växellådan krånglar ibland på min V70 II 2,0F 2009 som gått 4000 mil. Det är den femväxlade manuella lådan.
Ibland får man inte in någon växel från friläget. Problemet har blivit värre med tiden och inträffar endast ibland.

Ibland när man backat ut och ska lägga i ettan så går det inte (jag har då startat med backväxel i)
När man fickparkerar och växlar flera gånger mella ettan och backen så tar det stopp och ingen växel kan läggas i. Detta felet kan återupprepas.

Tidigare kunde det hjälpa om man släppte upp och tryckte ner kopplingspedalen eller att lägga i en annan växel än ettan.
Senast efter utbackning på gatan var det helt stopp i växellådan från friläge. Det enda som hjälpte var att slå av motorn och starta igen. Efter det så fungerade lådan normalt. När felet inträffade så hade bilen stått avstängd ca en halvtimme efter att tidigare ha körts ca en mil.

Är det fler som har problem med växellådan i 2,0F ?
Är det någon som fått växellådan bytt ?
av Cox
Hade ett liknade problem på min Ford Mondeo 07:a samma spis och låda. Det fanns ett service meddelande gällande lådan
som plockades ner och shift gafflarna byttes då ut i den lådan. Kan ju vara samma problem med din låda. Kontrollera med ÅF
av MatsP
Tack för info. Det är precis sådan här info man behöver i kontakten med ÅF.
Är det fler som har problem med denna växellåda ?
av Hovig
Dags för att väcka liv i denna tråd...
Jag har liknande problem som TS beskriver, men när det väl börjar krångla så är det inte bara ettan och backen som inte går att lägga i, det gäller även tvåa och trean.
Vad var det för fel på TS bil? Kopplingscylindern eller växelväljaren i lådan?
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]