NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er alla.

Råkade ut för ett haveri av våran bil idag tyvärr. Så nu står bilen iaf hos Bilia.
Bilen är en Volvo V50 2.0D 2007 med över 20.000mil på mätaren.

När vi körde så började det smälla, dunka från bilen. Ljudet kom från motorrummet eller iaf i närheten. Kanske från växellådan.

Ljudet blir mycket värre när man trycker ner kopplingen, oavsett om man har växel i eller inte.
Bilen driver till synes utan problem men vågade inte köra den ifall nått rasar helt.

Tror ni att det är kopplingen, svänghjul eller nått annat? Vad finns det för saker som låter när man trycker ner kopplingen. Fast det dunkar även om man inte trycker ner kopplingen fast inte lika fort å mycket.

//Kensy
Senast redigerad av 2 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
Hoppas få svar på Måndag men enligt ett engelskt forum så är det troligen Svänghjulet som har gett sig och som vanligt så passar man på att byta koppling å det som hör till... Verkar som att notan kommer hamna på runt 20.000 SEK inkl. allt på Bilia.

Någon annan som råkat ut för problem med svänghjulet?
timebandit skrev:Hoppas få svar på Måndag men enligt ett engelskt forum så är det troligen Svänghjulet som har gett sig och som vanligt så passar man på att byta koppling å det som hör till... Verkar som att notan kommer hamna på runt 20.000 SEK inkl. allt på Bilia.

Någon annan som råkat ut för problem med svänghjulet?
Varför lämna bilen till Bilia ? Dyrt och dåligt ! En standardreparation som detta och dessutom på 5 år gammal bil klaras av vilken normal bilverkstad som helst och sannolikt mycket billigare.
Ja. Blev så med bärgaren. Tog det enklaste.

Fick pris idag på 21598:- från bilia. Svänghjulet inklusive koppling.

Avvaktar reparation tillsvidare...

Vet ni nått bra ställe i Göteborg så rekommendera gärna :-)

Edit:

19.000:- på Mechanum.

Hittade en verkstad som gör det för 17.000 men det kostar ju också att frakta dit bilen också.
Verkar som att man får bita i det sura äpplet denna gången :/
Frågade dem på Bilia varför detta hände/händer men fick inget bra svar. Någon som kan svara på varför svänghjulet går sönder?
timebandit skrev:Ja. Blev så med bärgaren. Tog det enklaste.

Fick pris idag på 21598:- från bilia. Svänghjulet inklusive koppling.

Avvaktar reparation tillsvidare...

Vet ni nått bra ställe i Göteborg så rekommendera gärna :-)

Edit:

19.000:- på Mechanum.

Hittade en verkstad som gör det för 17.000 men det kostar ju också att frakta dit bilen också.
Verkar som att man får bita i det sura äpplet denna gången :/
Frågade dem på Bilia varför detta hände/händer men fick inget bra svar. Någon som kan svara på varför svänghjulet går sönder?
mekonomen brukar vara bra . brosan har varit där dom senaste gångerna. snabbt jobb och billigt jämfört med bilia eller nått
M56 lådan.

Hittade en verkstad som gick ner till 17.000 men det är inte värt att låna släp å person som får köra tungt släp osv osv.

Men som "tur" är så har min far volvorabatt så priset hamnar på "bara" 18.500:.
Kommer nog ringa å ge dem klartecken på att fixa bilen.
Vågar inte köpa delar från tex England å hitta någon firma som kan montera, känner att jag vill ha alla garantier på jobb å delar så mycket det går när det är så dyrt.
Nu kommer jag inte ihåg vad delarna kostar på rak arm men ett dubbelmasse svänghjul o kopplingsats blir väl uppåt åtta-tio papp har jag för mig om inte mer!
Hade det vart den andra lådan hade man ju kunnat riva den utan att ta bort subframen men i ditt fall får man ju ta bort den också så det ramlar snart iväg i tid och pengar framförallt med Bilias timlön!
Har fått exakta priser på allt från Mechanum, Bilia och en mindre firma.

Svänghjulet kostar 6000 avrundat några kronor uppåt.
Kopplingen ca 4000 samt lite skruv osv.
I priset ligger dessutom hutlösa 1600 för felsökning. Då har dem säkert felsökt som jag och det tog under 5 min men ok.

Arbetstiden blir det dyraste men även med 30% rabatt på arbetskostnaden så blev det billigare på Bilia än Mechanum med pappas lilla rabatt.

Denna gången får jag nog acceptera priset dessvärre. Tar så mycket tid å ork att leta verkstad som dessutom skett på arbetstid och det är inget som mina chefer har gillat även om dem förstår...
Ugh!
Har en s40 N 04 som hade värsta glappet när man slåppte kopplingen, kunde rulla med kopplingen nedtryckt och växla mellan 2:an och 3:an och det lät för Jä...ligt!
Åkte till en expert inom växellådor och han sa direkt att svvänghjulet har pajat.
Stack till bilia och frågade pris på byte för svänghjul? ca 21000kr..
Provade på mekonomen, priset där var ca 13700kr? och jag frågade hur skillnaden kunde vara så stor..
Mek.... killen svarade att hjulet kommer från exakt samma lev. men att volvo tar 9000kr och mekonomen tar 6000kr för samma vara enda som skilljer är kartongen.
När man byter så ska man åven byta koppling och uttrampningslager också!!
SÅ total summa för mig och min kära bil bllev 18700kr med 5% rabatt som jag har.
Fick då nytt: hjul, koppling samy uttrampningslager och en klapp på axeln och välkommen åter;)

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]