Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sallsa
Hej är ny här och har precis köpt mej en 850 , då jag köpte bilen så lös lambdalampan och den hade lite hög tomgång annars funkade bilen super bra men min bror böt lambdamätaren igår och då slocknade lampan och tomgången blev normal.. Men idag så ångrar man att man ens köpte bilen för lampan lyser, har varierande tomgång , blev slö, går ryckigt då den är kall. Min fråga är vad kan vara felet, kan den tjuvar luft någonstans eller ?
Ska till lägga är inte så haj på rep så försök snälla förklara så lätt som möjligt .
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är du säker på att han köpte rätt lambda och monterade den korrekt? Det är inte bara att köpa vilken lambda som helst, utan den måste stämma överrens med orginalet.
Har du kollat så kablaget inte är skadat?

Sen bara för att lampan lyser så behöver det inte alls vara just lambdan som är felet. Det finns en uppsjö av saker som kan orsaka tänd lampa.
Ett hett tips är att få felkoder utlästa och tolkade. Det ger en rätt hyffsad fingervisning om vad som kan vara fel.
av Bjornie56
Kolla anslutningen elkabel till tomgångsmotorn (tror jag det kallas) . Sitter under gaswirens mekanism vid insuget på topplocket. Hade lossnat på min, därav ojämn tomgång. :D
Användarvisningsbild
av olgaus1993
sallsa skrev:Hej är ny här och har precis köpt mej en 850 , då jag köpte bilen så lös lambdalampan och den hade lite hög tomgång annars funkade bilen super bra men min bror böt lambdamätaren igår och då slocknade lampan och tomgången blev normal.. Men idag så ångrar man att man ens köpte bilen för lampan lyser, har varierande tomgång , blev slö, går ryckigt då den är kall. Min fråga är vad kan vara felet, kan den tjuvar luft någonstans eller ?
Ska till lägga är inte så haj på rep så försök snälla förklara så lätt som möjligt .
kolla luftmassemätaren, hade ett liknande problem...
av sallsa
Har bytt både luftmassemätaren, lambasonden, nya tändstift. Men då man ( ibland) kör och ska gasa så känns det som bilen sugs till baka och går bludrigt. Speciellt då man växlar ner så kan bettan ett tu tre bara stanna . Hoppas ni förstår lite svårt att skriva ner hur bilen går får skylla på att jag är blondin.. :D
Användarvisningsbild
av olgaus1993
sallsa skrev:Har bytt både luftmassemätaren, lambasonden, nya tändstift. Men då man ( ibland) kör och ska gasa så känns det som bilen sugs till baka och går bludrigt. Speciellt då man växlar ner så kan bettan ett tu tre bara stanna . Hoppas ni förstår lite svårt att skriva ner hur bilen går får skylla på att jag är blondin.. :D
Har du kollat om du har några felkoder?
av *pettson*
Inte ens att vara blondin är en bra anledning till att köpa en bil med en lampa som lyser ilsket och berättar att där finns felkod/koder.
Särskilt inte om man själv kanske saknar kunskaper och kanske dessutom utrustning till att undersöka och åtgärda.
Hursomhelst: Om du vill ha ordning på detta blir det till att läsa ur bilen för att se vad den gnäller om, sen felsöka den om vad problemet är.
Notera att det som det gnälls om kodmässigt INTE måste vara felet. Det kan vara någonting helt annat som triggar felkoden.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
*pettson* skrev:Inte ens att vara blondin är en bra anledning till att köpa en bil med en lampa som lyser ilsket och berättar att där finns felkod/koder.
Särskilt inte om man själv kanske saknar kunskaper och kanske dessutom utrustning till att undersöka och åtgärda.
Hursomhelst: Om du vill ha ordning på detta blir det till att läsa ur bilen för att se vad den gnäller om, sen felsöka den om vad problemet är.
Notera att det som det gnälls om kodmässigt INTE måste vara felet. Det kan vara någonting helt annat som triggar felkoden.
Haha pettson du är ingen morgon människa va?:D
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]