Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tips är annars att kolla på skroten/bildelsbasen efter cirkulationspumpar på lite nyare bilar så kan man komma undan billigare :) Min pump pajade och jag har beställt en från en Mercedes C-Class, 375, SEK ska hämta den i morgon :)
Yes det är samma pump som i länken...jag hade endast behövt fläkthjulet och packningen men dom var inte så intresserade av att sälja reservdelar tyvärr. Jag beställde en ny nytt är alltid nytt återkommer med information hur värmare fungerar när den nya pumpen är monterad.
Är det original och monterat vid nyleveransen?
Då kan det vara nyttigt att känna till lite saker. Värmaren värmer enbart vattnet. Med cirkulationspumpens hjälp kommer varmvattnet in till kupévärmen. En elektronikdosa startar kupéfläkten och värmer luften där inne på samma sätt som om du hade kört med bilen. I kupén sitter en termostat som stänger av fläkten när det har blivit ungefär 22°. På så vis drar inte fläkten onödig ström från batteriet. Sjunker temperaturen så startar naturligtvis fläkten igen. Motorvärmaren går dock hela tiden och värmer motorn.
Gamla sortens värmare som kom på 60-talet och framåt hade ingen termostat. Dom gick på hela tiden så det kunde bli "bastutemperatur" i kupén. Var väl varmt och skönt på sitt sätt, men lite energislöseri. Vanlig rumstemperatur räcker långt.
Av detta förstår man att det är viktigt att ställa värmereglaget på max när man lämnar bilen på kvällen. Fläktvredet behöver man inte sätta på, det sköter elektroniken. Den är inställd att blåsa i första läget. Det är inte så märkvärdig exercis med tiduret. Det lär man sig snabbt och om man inte ändrar så fungerar det som det är tänkt hela tiden. Man har dessutom två tider på dygnet om man vill ha det, t.ex en på morgonen och en på eftermiddagen när jobbet är slut. Om man inte kommer till bilen som planerat, så går värmaren en liten reservmarginal. Jag tror det är 20 minuter eller något i den stilen. Man kan också göra en direktstart av värmaren om man behöver bilen oplanerat. Om man gör detta, så låt värmaren gå i 10 - 15 minuter innan du stänger av den. Det är alltså inte nyttigt att bara köra den i en ½ minut bara för att se om den fungerar.

Jag hade en sådan värmare i en 245. Där satt termostaten under passagerarstolen. Detta har jag bara läst mig till, jag hade inget behov av att kolla det. Men värmaren fungerade som avsett, så det stämde säkert. Värmaren går, om möjligt bättre, på hög etanolhalt i bränslet eftersom etanol sotar mindre. Så det finns ingen sådan frågeställning att oroa sig över.
Om din värmare är eftermonterad av "någon händig" så är det inte säkert att den här automatiken fungerar. Men det ser du när du får igång den. Styrboxen är en aluminiumlåda ungefär 10 x 15 cm och har logotype HELLA i tydlig skrift. I 245'an satt den i motorrummet bredvid vindrutetorkarmotorn. I en 700 eller 900 kan den säkert sitta någon annan stans. Där det finns plats, får man anta.
Tack för all information den är troligvis monterad på bilen när den var ny, det är ECC i bilen så att jag antar att allt blir helt automatiskt...jag håller på att kolla upp batteriet det är inte allt för gammalt men 12,4 volt utan laddning känns lite lågt. Återkommer senare med fler svar info.
Om du menar vilospänning 12,4 volt på batteriet så är det fullt OK. Vilospänningen skall ligga mellan 11,6 och 12,7 volt. Vid laddning skall det vara minst 13,8 och upp till 14,3 volt. Mät gärna med en belastning samtidigt. En glödlampa på 20 - 30 Watt är lagom. Om batteriet håller samma siffror då, så är det OK.
Någon skrev tidigare i tråden att som en tumregel skall man låta motorn vara igång och ladda lika länge som värmaren har varit i drift. Då har man fyllt på det som värmaren har tagit ur batteriet. Om inte detta är möjligt av praktiska orsaker så kan man kanske kompletteringsladda batteriet på kvällar och helger. Det mår batteriet bra utav.
En fråga till när det gäller bensinvärmaren 091b...det blir ganska mycket rök när värmaren startar svart på marken under sedan när värmaren har gått någon minut är det ingen rök är det normalt om inte vad är felet? för fet bränsle blandning i startögonblicket?
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]