Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Xynter
Då har bilen fått sig en omgång igen. Nu var det ganska lindriga, men relativt vitala saker som fixades.

I måndags så hissade jag upp bilen och bytte olja och oljefilter. Den gamla var ganska svart... Ändå så var det mindre än ett år sedan jag bytte sist. Så det var nog bra att den blev bytt.

Idag shoppade jag lite hos den lokala Volvohandlaren, nytt luftfilter och nytt kupéfilter. Då jag ändå var där så fick bilen en liten tvätt. H*****e vad den blänker nu!
Ja, jag vet att automattvätt inte är det bästa för lacken. Men så pass sliten som den är så spelar det inte någon större roll. Den kommer ändå att lackas om någon gång i framtiden.
av Xynter
Det var ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden, men det händer inte så mycket med bilen.
Enda som har blivit gjort är på uppdrag från besiktningen. Det var några bussningar och några lampor som skulle åtgärdas. Det var dock i vintras, men för några veckor sedan bytte jag bromsbelägg fram efter att ha hört från besiktningsmannen att det inte skulle skada med nya belägg inom en snar framtid.

Det som har gjorts för att fräscha upp den lite grann är byte av omkopplare i instrumenteringen. Det som saknas för att få det komplett är en brytare för extraljus, men de verkar nästan omöjliga att få tag på.
av Xynter
Jo, letandet fortsätter. Men jag hittade nyss en trevlig omkopplare som jag skulle vilja ha i min bil, en låsomkopplare. Alltså för att kunna låsa och låsa upp bilen då man sitter i. Det var en tradera auktion med en många andra omkopplare, dock ingen för extraljus...
av Xynter
För någon vecka sedan så hamnade bilen inne i verkstaden. Då var det bakbromsarna som var tvungna att bytas och då jag hade märkt att handbromsen bara tog på en sida så fick även den en ordentlig genomgång.

Det var förvånantsvärt enkelt att byta handbromsbackarna, lika så med bromsskivorna. Det var lite värre med bromsbeläggen och ett bromsok. Det var den vanliga sidan som oket hade rostat sönder på. Som vanligt så ska någonting j****s då man skruvar i bilen. Nu var det oket som inte var samarbetsvilligt, det var så pass illa att jag tog gasbrännaren för att försöka värma loss nippeln men det slutade med jag brände hål på bromsledningen. För er som inte vet så brinner bromsvätska med grön låga. Jag hade tur som kunde låna koningsverktyg och få tag på ny nippel. Så nu har jag lärt mig hur man konar bromsrör. Problemen med beläggen var att jag först var lite försiktigt då jag pressade ut pluncharna så beläggen fick inte plats. Det var inte något riktigt problem utan ett irritationsmoment.

Det är vad som är har hänt med bilen nu senast. Annars händer det inte allt för mycket med bilen, men vi får se vad som händer i sommar.
av Xynter
Jaha, då var det dags igen för bilen att jävlas med en...
Kupéfläkten vill inte fungera och i helgen kollade jag lite snabbt på det hela.
Lossade på plasten vid kupéfiltret och snurrade lite på fläkten och den gick lätt att snurra på och fortsatte att snurra en stund, så jag slog på tändningen och rörde på fläktinställningen. Fläkten följde med på upp och ner i varvtal, men då jag skulle ut och köra så protesterade fläkten... Så imorgon ska jag till lokala skroten och införskaffa en "ny" reglermodul och förhoppningsvis så fungerar det efter det, annars blir det beställning av ny fläkt.
av Xynter
Det där jävulskapet var ganska lindrigt. Det blev inget besök till skroten den 13:e utan det blev den 26:e istället.
Det var dock inte lika allvarligt som jag trodde. Det var "bara" glapp i kontaktdonet som sitter på fläkten. Men jag passade på att byta reglermodul då jag ändå var i farten och skruvade.

Edit:
Jag skall även tillägga att jag har delvis monterat en aktiv mobiltelefonhållare från Brodit och beställt en ny stereo från BRL.se
Nu längtar jag till dess att jag får hem stereon. Då ska även mobilladdaren kopplas in. Frågan är bara vart jag ska koppla in mig...
Jag är lite sugen på att koppla in mig på säkringsboxen, men jag misstänker att jag måste sätta ett relä mellan för att få den att gå på tändningslåset. Då måste jag även leta rätt på någon matning som också ligger på tändningslåset så att jag kan "tjuva" styrspänning från den.

Fråga: Är det någon som vet om reläplats 215 är en reläplats som vanligtvis är ledig eller om det är något extra tillbehör som styrs via den?
Samt om den skulle vara ledig, är den avsäkrad och om så via vilken säkring?
Jag sitter på jobbet just nu och kan inte kolla själv...
av Xynter
Ännu en uppdatering utan bild. Men den ser ut som bilden på första sidan. ;)
Nu har billjudet uppdaterats. En Pioneer DEH-8400BT beställdes från BRL förra veckan och installerades i helgen.
Men med den installationen så ökades bara suget att förbättra ljudet i bilen...

I samband med att jag satte in nya stereon så kopplade jag in mobiltelefonhållarens laddare, men det blev inte som jag hade tänkt.
Min första plan var som så att jag skulle koppla in den mot ett relä och avsäkra den i säkringsboxen.
Men jag insåg att det skulle bli alldeles för avancerat för mig, så jag gjorde en "fulkoppling" och anslöt laddaren till tändaruttaget och gjorde en riktig fuling med säkringen...
Crimpade på kabelskor på +12V och satte säkringen på dessa.
Ja, jag skäms över den inkopplingen men jag ville bara få det att fungera just då. Jag planerar dock att göra så som jag ahde tänkt först, men det får bli någon gång i framtiden.

Just nu så sitter jag och suktar efter nya högtalare, självklart ska det vara Pioneer och helst deras E-serie. :)

Fråga: Visst har det funnits modifierade dörrsidor som har haft hål för antingen 6,5" eller 8" där förvaringsfacken sitter vanligtvis?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Modifiera dörrsidor gör man ju själv, antingen med en MDF skiva eller plastning, beroende på hur man vill ha det.
Jag böt ut kartfacken på min gamla 945a mot en MDF skiva med plats för 4st 5.25" (dock blev det aldrig av att köra med mer än 2...)
av Xynter
Efter att ha blivit av med ett par NBB Alpha 225 konverterade med 50W Xenon så har jag nu införskaffat tre stycken bättre begagnade och monterat dem. För att göra det lite jävligare så har jag även införskaffat en Lighton-båge där jag har monterat lyktorna. Nu sitter fast tack vare nylockmuttrat, loctite och svets. :twisted:
(Jag försöker att ladda upp en bild på det hela men forumbilder.se vill inte samarbeta...)
Då jag ändå höll på med lyse så bytte jag ut 35W xenonet i helljuset och satte in 50W xenon istället. :)

Jag går även och funderar på att införskaffa en nyare bil. Är riktigt sugen på S60 och då jag pendlar några mil till och från jobbet så skulle en diesel vara perfekt. Jag fick chansen att provköra en vinröd S60 D5 som en bekant äger. Det är precis min bil. :) Blir det inköp utav en sådan så kommer den här skönheten spendera lite tid hos mina föräldrar och bli omhändertagen.
C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]

Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]