Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jöns
Tankluckan är en av kriterierna för omkalibrering av bränsleblandningen. Dock har jag för mig att det även krävs att nivån i tanken ökas. Med hur många liter som krävs vet jag dock inte.
fuba skrev:Jag mailade till Volvo finans, de som har tanka. De vidarebefodrade mailet till Rejmes i Örebro. Ska bli intressant och se om man får någon förklaring.
Fick du någon respons på ditt mail?
av Tim
Jöns skrev:Tankluckan är en av kriterierna för omkalibrering av bränsleblandningen. Dock har jag för mig att det även krävs att nivån i tanken ökas. Med hur många liter som krävs vet jag dock inte.

Bränslemängden behöver inte öka utan den gör en omkalibrering när tanklucka öppnas, tar ca 5minuter, om bilen inte körs dom 5minuterna efter att luckan har varit öppen så kommer den att bli svårstartad!
Visserligen kör jag alltid på E85 (och har aldrig haft några startproblem) men vad menar du med att öppna tankluckan? Är det att öppna den yttre luckan med knappen på instrumentpanelen, eller är det att skruva av tanklocket?
av Tim
Rådlös skrev:Visserligen kör jag alltid på E85 (och har aldrig haft några startproblem) men vad menar du med att öppna tankluckan? Är det att öppna den yttre luckan med knappen på instrumentpanelen, eller är det att skruva av tanklocket?
När du trycker på knappen för att öppna tankluckan!
Tim skrev:
Jöns skrev:Tankluckan är en av kriterierna för omkalibrering av bränsleblandningen. Dock har jag för mig att det även krävs att nivån i tanken ökas. Med hur många liter som krävs vet jag dock inte.

Bränslemängden behöver inte öka utan den gör en omkalibrering när tanklucka öppnas, tar ca 5minuter, om bilen inte körs dom 5minuterna efter att luckan har varit öppen så kommer den att bli svårstartad!
Fast har man inte bytt bränslemix så blir bilen inte svårstartad även om man parkerar direkt efter tankning. Och heller inte om man bytt från E85 till BF95 antar jag?
av Tim
Det spelar ingen roll om du bytt bränsle eller inte, den gör en ny utläsning av vad du har för bränsle i tanken varje gång du öppnar luckan så den kan bli svårstartad även fast du bytt bränsle.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]