Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wyp0x
Har upptäckt ett kylvattenläckage "någonstans" expansionkärlet blir efter några dagars körning tomt. Kan inte se någon läcka, vattenpumpen är för några veckor sedan bytt på auktoriserad verkstad. (den läckte även innan och jag trodde att vattenpumpen var boven) Kan inte känna någon doft av bensin/avgaser i expansionskärlet och de blir inte något onormalt tryck i systemet. Motortempen ligger också helt normalt även under längre och hård körning. Vart tror ni experter jag skall börja leta läcka?

Som jag ser de är de väl komp. prov som står på listan att göra.? Men i övrigt är de troligt att de kan vara lagren i turbon som börjar bli taskiga och att turbon dricker kylvatten? sitter en orginalturbo TD04-13C är de väl på den, B230FT.
av sicnarf
Kan ha varit för lite kylvatten i den från början efter pumpbytet. Du kan ha haft en luft ficka som nu försvunnit och detta gjort att vatten nivån nu sjunkit.Fyll up och testa den på tomgång en halvtimme och se om det sjunker fortfarande.
Användarvisningsbild
av wyp0x
Så långt har jag inte tänkt.. antog ju givetvis att dom redan kontrollerat de på verkstaden efter bytet, men de ska jag undersöka, tack för svaret. återkommer om de inte hjälpte. :D
sicnarf skrev:Kan ha varit för lite kylvatten i den från början efter pumpbytet. Du kan ha haft en luft ficka som nu försvunnit och detta gjort att vatten nivån nu sjunkit.Fyll up och testa den på tomgång en halvtimme och se om det sjunker fortfarande.
Användarvisningsbild
av wyp0x
har fyllt på och kört den på tomgång med värmepaketet på max. Men de försvinner fortfarande vatten. har kollat oljan igen, och den är fin, inget slaffs vart kan läckor uppstå mer? om kupevärmepaketet bråkar borde de väl bli vatten inne i bilen?
av sicnarf
Du ser inga vita avlagringsfläckar på anslutningar eller nånstans på slangar och sånt?
Du skulle kunna köpa ett nytt lock till kylbehållaren från skroten och se. Den kanske felar.
Sen kan du göra rent motorn och torka den sen starta på tomgång och se om du ser nån läcka nånstans.
Kan vara en minimal läcka som är svår att se.
Användarvisningsbild
av wyp0x
Gjorde just en upptäckt, efter att kört nån kilometet och stannat så droppar de ganska mycket under bilen plötsligt. Kan inte se något från ovansidan, men de tycks följa växellådan att dömma av var de droppar.. några ideer?
av sicnarf
Du får köra till ett lyft så du kommer under bilen och ser läckaget. Kanske lättare att se när motorn är kall eftersom du såg det efter 1 km körning innan den blev varm. Kan vara läcka på så många ställen,tex där motor värmaren går in i blocket om du har en sån kanske. Jag vet en som hade det nämligen. Du kan köpa ett medel på bilkylsfirma som färjar rött där det är läckage har jag hört,kanske nåt för dig.
Användarvisningsbild
av wyp0x
sicnarf skrev:Du får köra till ett lyft så du kommer under bilen och ser läckaget. Kanske lättare att se när motorn är kall eftersom du såg det efter 1 km körning innan den blev varm. Kan vara läcka på så många ställen,tex där motor värmaren går in i blocket om du har en sån kanske. Jag vet en som hade det nämligen. Du kan köpa ett medel på bilkylsfirma som färjar rött där det är läckage har jag hört,kanske nåt för dig.
ja, jag får väl göra så. motorvärmaren var min första tanke oxå, men sitter den fram eller bak på motorn? annars så finns de ju som du skriver ett och annat ställe de kan läcka på, skall undersöka färgmedlet med, de kan ju bespara några timmars rivande i huvet. :P

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]