Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Hej.

Vad är normalt för denna modell? Jag har läst i vissa trådar att en del inte behöver fylla på något mellan serviceintervallen. Jag närmar mig den 3:e servicen nu i mina ägor nu och har fått varningslampa 2 gånger sedan senaste service. Har inte fyllt till maxstrecket utan till ungefär mitten de gångerna. Servar bilen 2ggr per år. Är detta normalt? Finns inga tecken på läckage under bilen. Går hur fint som helst annars. Körmönstret är 8 mil ToR jobb vardagar. 40 mil varje helg.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Varför fyller du bara till hälften? Det är 1liter mellan min och max, så om du fyller till hälften kan du max förbrukar ½L olja innan den larmar igen...
Användarvisningsbild
av Camel
Alla motorer förbrukar viss mängd olja. Men ibland märks detta inte på nivån eftersom oljan i tråget späds med bränsle i varierande grad. Om man kört korta sträckor med många kallstarter kan nivån ibland t.o.m. öka något. När man sedan kör på långresa och belastar motorn så att den blir långvarigt genomvarm försvinner en del av bränslet i oljan och nivån sjunker. Jag har fått fylla olja en gång mellan två ordinarie servicar på min 2,5FT. Fyller till 3/4 nivå mellan strecken.
av Jimpen89
Bosse78 skrev:Varför fyller du bara till hälften? Det är 1liter mellan min och max, så om du fyller till hälften kan du max förbrukar ½L olja innan den larmar igen...
Fyller som personen ovan 3/4. Gick fortare att skriva hälften :P. Men det verkar som att detta är normalt.
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
Camel skrev:Alla motorer förbrukar viss mängd olja. Men ibland märks detta inte på nivån eftersom oljan i tråget späds med bränsle i varierande grad.
Tänk om alla hade den insikten. Det finns fortfarande de som stolt deklarerar att deras motor minsann inte tar ngn olja.
av MattiasD
Jag fick fylla på en gång olja i min 2.5FT. Men det är ju som Camel skriver, på ett sätt är det bra att oljenivån sjunker. Det tyder på att lite bränsle slinker ner i oljetråget.
Senast redigerad av 2 MattiasD, redigerad totalt 0 gång.
av MattiasD
Vojje skrev:
Camel skrev:Alla motorer förbrukar viss mängd olja. Men ibland märks detta inte på nivån eftersom oljan i tråget späds med bränsle i varierande grad.
Tänk om alla hade den insikten. Det finns fortfarande de som stolt deklarerar att deras motor minsann inte tar ngn olja.
Ja visst, så kör de på 10% bränsle i oljetråget istället. Många sitter med en förenklad bild och inte många orkar väga in alla aspekter. Inte helt ovanligt...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MattiasD skrev:
Vojje skrev:
Ja visst, så kör de på 10% bränsle i oljetråget istället. Många sitter med en förenklad bild och inte många orkar väga in alla aspekter. Inte helt ovanligt...
Skulle vara intressant att veta hur mycket, jag har inte fyllt någon olja på 15 år ... minst. Oljan har räckt mellan oljebytena utan problem. Har både varit stora BMW Bensin V8:or som rullat 35.000 totalt mil och dieslar som rullar 3000 mil mellan bytena. Och som ni vet brassar jag ju både autobahn och drar megatunga släp långa sträckor så bensin tex borde ju avdunstat från oljan då motorn går rejält varmt under långa tider.

Däremot känner jag flera med VW och Audi som måste dutta i olja titt som tätt hela tiden, så det faktiskt kostar pengar per mil med den svindyra long-life oljan.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]