Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse9988
Hej!

Efter lite jox med tändningslås, handbroms, motortvätt och invändig städning av bilen så anlände jag till besiktningen för första gången för mig med denna bilen, en 460 auto -95 med 16 500 mil på mätaren. Lite nervöst är det alltid. Inget rost på undersidan. 2/3 av avgassystemet är nytt (förre ägaren), torrt och fint utan oljespill under motorn. De kollade länge och väl på spindellederna och dömde ut bägge två. Testade bromsarna men av någon anledning inte handbromsen ... Fram tog det jämnt men inte bak. Gränsen går vid 30% skillnad fick jag veta men det var bara 29% skillnad så det klarade sig.

Dock fick jag rådet att göra samma sak med höger ok som jag gjorde med det vänstra för att få handbromsen till att ta; plocka ner oket, göra rent och sätta ihop det igen. Sen tar det säkert jämnt sa han. Fick papperet och det som stod på det var spindellederna och inget annat. Inte ens under bra att veta stod någonting.

En spindelled är bytt och den andra ska jag byta imorgon. Så jag är nöjd med denna vinterbilen! Den är i så gott skick och endast 16 500 mil så förhoppningen är att jag ska kunna ha denna bilen åtminstone i två år och pendla mina dagliga 7,5 mil utom på sommaren då sportbilen köres.

:):):)
av N0RBERG
Grattis får man väl säga.
Låter som att bilen är i väldigt bra skick för sin ålder.
400 serien må ha mycket småfel osv, men det är mycket bil för pengarna :-)-) och felen är oftast rätt billiga att fixa om man inte har tummen mitt i handen.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]