Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
God kväll!

Söker efter en bra bil till flickvännen. Den får kosta max 15 000 kr och ska gärna vara så säker som möjligt. Tips på bilmodeller mottages tacksamt.

Hittills har vi kikat på S70, Golf 3/4, Vento, Ford Mondeo. Brainstorma gärna om vad som kan passa hennes plånbok!
av andy78
Du skriver inte vad det ska vara för storlek.
Men volvo 7 eller 9 serien helst den senaste och det går att hitta en fin för 15k 900 serien drar inte så mycket bensin den har billiga reservdelar och alla kan meka med den.

Normalt brukar bilar för 15k bara innebära en massa problem men volvon är driftsäker.
Själv kör jag bmw köp inte en sådan för 15000 kr.
av Bewsfroe
Nja enligt Folksam och deras "hur säker är bilen" så har Ford Ka av äldre modeller en röd plupp och rekommenderas således inte... Borde vara betydligt högre krocksäkerhet i en Golf 3/4 då. Sen om Folksam är att lita på vet jag inte.
av Bewsfroe
andy78 skrev:Du skriver inte vad det ska vara för storlek.
Men volvo 7 eller 9 serien helst den senaste och det går att hitta en fin för 15k 900 serien drar inte så mycket bensin den har billiga reservdelar och alla kan meka med den.

Normalt brukar bilar för 15k bara innebära en massa problem men volvon är driftsäker.
Själv kör jag bmw köp inte en sådan för 15000 kr.
Spelar ingen roll om det är en Golf eller en 944. Huvudsaken är att den är relativt säker i trafiken samt inte dricker som ett as.
Användarvisningsbild
av Vojje
Bewsfroe skrev: Huvudsaken är att den är relativt säker i trafiken samt inte dricker som ett as.
Chrysler Voyager kan således uteslutas 8)
av rd350
I den prisklassen är det 940 som gäller. Behöver man ingen kombi så är den vanliga fyrdörrars betydligt billigare och ofta lite fräschare. Du kan aldrig hitta en bil som är billigare att underhålla, sen får man leva med att den drar runt litern. En 944 -98a, där har flickvännen en kanonbil!
av Bewsfroe
Lutar rätt mkt åt 944 faktiskt. Lättmekat som sagt och relativt krocksäkert. Och det jag inte själv har liggandes i reservdelsväg är aldrig längre än ett samtal bort, dygnet runt året runt (typ ALLA i min bekantskapskrets har delar liggandes) Fler förslag mottages tacksamt.

Btw hur ställer sig 940 mot en Ford Mondeo 130 hästars runt mitten på 90-tal?
av Lövet
En av få bilar i den prisklassen som är krocksäker på riktigt (940/740 är sämre än många tror) är Volvo S40/V40. Ett annat alternativ är Saab 900.
av Bewsfroe
Vojje skrev:
Bewsfroe skrev: Huvudsaken är att den är relativt säker i trafiken samt inte dricker som ett as.
Chrysler Voyager kan således uteslutas 8)
Haha ja omgående... :P
andreas_lofgren skrev:En av få bilar i den prisklassen som är krocksäker på riktigt (940/740 är sämre än många tror) är Volvo S40/V40. Ett annat alternativ är Saab 900.
S40/V40 har vi kikat på oxå. Verkar dock svårt att hitta något som inte är tokrötet för dom pengarna. Men skam den som ger sig. Saab vetifan, hon har en nu, en 9000 som e rutten som fan så dags att prova nåt annat.

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]