Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Krakus skrev: Vojje - MB kan vara skitbil, men bekväm och med garanti ;)
Jag bara skojade :D . Även jag har en önskan att en gång få äga en Merca.
Tyvärr verkar det bli en 220D från -74 :(
Användarvisningsbild
av Variosboy
llesrof skrev:
Mwi skrev:Om man går eller cyklar till jobbet en gång i veckan, då minskar förbrukningen med upp till 20% samtidigt får man motion :???:
Har du också tre mil till jobbet va..? :mrgreen:
En polare har 4 mil enkel väg och cyklar, men har är lite mer extrem än dom allra flesta.
Själv har jag dryga milen på cykel, hade jag haft tre hade jag nog övervägt en elcykel däremot.

Så visst finns det alternativ för er med tre mil till jobbet också, om man nu vill spara soppapengar förstås, alla vill ju inte det..
Användarvisningsbild
av taxi
Hoppar in lite sent här med en känga till pensionär-bilister och efterföljande reflektion: jag ser dagligen alldeles för många som använder vägarna som konstant-accelerations-sträckor; man gasar jämnt och fint mellan korsningar tills det är dags att bromsa, sen undrar de varför bilen drar så mycket?
-Undra på det, bilen gör ju inget annat än accelererar och bromsar bort rörelseenergin!
Nej, gasa upp så fort som möjligt till hastigheten du tänkt hålla, och sträva efter oförändrad hastighet, dvs kör aktivt, håll koll och sänk tidigt hastigheten lite i god tid istället för att bromsa hårdare senare.
Fast kul är det ju inte, så jag kör ju inte så här med 850:in :D , men 2,5-tons bussen på jobbet kör jag på 8,0 l/100 km (2,3 liter turbodiesel) stadskörning.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är häftigt att motorbromsa.
Speciellt förstärkt motorbroms, typ 2:an i 90km/h :D
av *pettson*
Variosboy skrev:
llesrof skrev:
Mwi skrev:Om man går eller cyklar till jobbet en gång i veckan, då minskar förbrukningen med upp till 20% samtidigt får man motion :???:
Har du också tre mil till jobbet va..? :mrgreen:
En polare har 4 mil enkel väg och cyklar, men har är lite mer extrem än dom allra flesta.
Själv har jag dryga milen på cykel, hade jag haft tre hade jag nog övervägt en elcykel däremot.

Så visst finns det alternativ för er med tre mil till jobbet också, om man nu vill spara soppapengar förstås, alla vill ju inte det..
Jag utmanar dej på att cykla RV50 till mitt jobb. Frågan är bara om någon av oss kommer att överleva. Det finns en anledning till att du inte ser enda cykel normalt sett hela sträckan här. Det beror INTE på att folk är slöa. Snarare att dom vill leva.
Jag förstår om det låter drastiskt, men vi pratar om sträckan motala/ ödeshög med dess smala väg samtidigt som långtradartrafiken är mycket tät. Vägen är som bonus nedspårad med som mest 12cm i spåren. Vägen kommer inte att renoveras på mycket länge eftersom en ny väg byggs där just all tung trafik ska gå.
Alla som kör lastbil vet exakt vad jag talar om. Kan ni se cykeltrafik säkert på sträckan?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har åkt där ett antal gånger, så jag vet precis vad du menar. Att jag skrev cykel som ett alternativ var mer som ett svar på sträckans längd, att den i grunden inte innebär att en cykel inte är ett alternativ.
Att det finns de som måste ha bil 5km förstår jag också att det finns beroende på vägens säkerhet. Eller rättare sagt bristen av säkerhet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
taxi skrev:Nej, gasa upp så fort som möjligt till hastigheten du tänkt hålla
Det där funkar verkligen inte på Volvodieslarna att gasa så fort som möjligt. Kraftg acc och höga varvtal är döden. Man får fis-köra flera mil efter en sådan acceleration för att få ned medelförbrukningen i vettiga nivåer igen.

Max halv gas och mata i nästa växel redan vid 1500 rpm och inte 5000 rpm, åk på vridet istället för varvet.

Samma på Volvos bensinturbo, i med nästa växel vid 2000 rpm.
av llesrof
VolvoB20 skrev:
taxi skrev:Nej, gasa upp så fort som möjligt till hastigheten du tänkt hålla
Det där funkar verkligen inte på Volvodieslarna att gasa så fort som möjligt. Kraftg acc och höga varvtal är döden. Man får fis-köra flera mil efter en sådan acceleration för att få ned medelförbrukningen i vettiga nivåer igen.

Max halv gas och mata i nästa växel redan vid 1500 rpm och inte 5000 rpm, åk på vridet istället för varvet.

Samma på Volvos bensinturbo, i med nästa växel vid 2000 rpm.
Femtusen var låter ju mycket, men bestämd acceleration är inga konstigheter om man växlar innan tretusen varv. Det funkade på den S60 2,4 jag lärde mig ecodriving på. Ecodriving handlar varken om fiskörning eller fullgasaccelerationer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Överladdade motorer är mycket känsligare för varvtal. Både bensinare och dieselmotorer. Då gäller det att åka på vrid istället för varv, och med överladd får man ju bra vrid.

Det går att pressa ned min XC70 D5 AWD till strax över 0.5 liter per mil, men då är det ett big NO NO att varva över 1500 rpm. På 2.5T är det ca 2000 rpm som gäller.

Sen beror det ju på hur lågt man vill komma, kör man riktigt extremt för att komma så lågt det bara går och vill slå rekord så kommer ju andra trafikanter bli tokiga på hur man kör. Är det kuperat tex får man sacka i motluten och rulla på i nedförsluten. Och släppa gasen flera hundra meter innan stoppen så man aldrig behöver bromsa alls.

Det är därför jag bara lyckats nå ned till 0.5 l/m när man kör mitt i natten och har hela vägen 100% för sig själv. :D
av *pettson*
Första åtgärden: chippa bilen, turbo eller inte. Den blir märkbart snålare vid normalkörning.
Sen gäller då att köra med insidan, undvika bredaste däcken och hålla däcktrycket under kontroll.
Viktigast av allt. Köp rätt motorstorlek.
Det finns ingen anledning att köpa en 3 liters v6 och köra 1,5 mil. Den blir aldrig genomvarm och därmed slösar du bensin hur du än gör.
För korta sträckor gäller små motorer för att få upp värmen helt enkelt. Större sträckor större motorer och till sist för att ha bra bränslesnitt på långsträcka gäller en stark motor som helt enkelt slipper jobba.

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]