Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
dst02 skrev:
llesrof skrev:Ford Mondeo har ju genom historien visat att de är ren och skär skit. De är som taskiga förhållanden. Allt verkar hur bra som helst till en början men efter ett tag börjar problemen. Och de blir bara värre och värre och till slut tål man inte ens att se skiten. Och ändå går folk på det om och om igen.

Och visst är det en massa forddelar på aktuella V70 så de kanske förklarar alla problem man har me skiten :(
Att din bil är skit innebär ju inte att alla V70 är totalkassa. Vi har haft totalt tre nya V70 sen 2006 och alla tre har i princip fungerat felfritt. Den senaste har visserligen inte rullat så långt ännu, men än så länge utan problem. I motsats till detta har en släkting haft en Mondeo som strulat konstant. Eller ja, han har faktiskt haft två eftersom den första till och med blev inbytt. Tyvärr har ersättaren varit om möjligt ännu värre.

Kikar vi på Passat har man typ världshistoriens sämsta verkstäder att argumentera med när något pajar. Och din V70 håller uppenbarligen inte ihop som den ska. Kort och gott, alla val medför nackdelar. Alla tillverkare spottar ibland ut en del måndagsex, men det innebär ju inte att modellen överlag är totalkass för det...
av dljungstrom
Varje gång det kommer en ny mondeo skriver motortidningarna att "äntligen är fords kvalitetsproblem lösta" , "körgladast i klassen" och "bäst köp"

Några år senare står den körglada testvinnaren längst in i bilhallens allra mörkaste hörn med röd reaprislapp i rutan. Så har det varit med de 3 hittills varande mondeo-generationerna och så lär det bil igen. Som tjänstebil kan det möjligen vara okej men som privatkund lär det kunna bli en dyrköpt erfarenhet.

(Jag har haft ett gäng mondeo generation 1 & 2, nån focus och några riktigt läskiga åttitalsvagnar med den blå ovalen i nosen)
Användarvisningsbild
av Bilnörden
andreas_lofgren skrev:Kolla bara linjerna på nya Mondeon. Smakar kombination av Aston Martin och Jaguar XF. Sämre inspiration kan man ha.
Bild
Håller med, den är så snygg så det gör ont i ögonen att titta på, synd bara att Ford verkstaden här är sämmre än alla VW Verkstäder ihop. Vi hade några Ford bussar på jobbet, det kommer aldrig att hända mer pga verkstaden. Kommer att åka o titta på den irl när den kommer(inte för att byta ut Volvon men bara för att titta lite, kanske klämma lite oxå :roll: ).
av dst02
Snygga är dom faktiskt, fordarna.

Av forumet att dömma är de knappast bara min volvo som strular, de kommer upp nya trådar nästan varje dag om alla möjliga (och omöjliga) problem så de kan ju inte va så bra kvalitet överlag.
av Linqid
dst02 skrev:Snygga är dom faktiskt, fordarna.

Av forumet att dömma är de knappast bara min volvo som strular, de kommer upp nya trådar nästan varje dag om alla möjliga (och omöjliga) problem så de kan ju inte va så bra kvalitet överlag.
Nämn ett märkesforum där det inte ständigt dyker upp nya trådar med folk som har problem med sina bilar. Det är inget som är unikt för Volvo, och det vore snarare konstigt om det inte dök upp sådana trådar. Jag säger inte att Volvo gör felfria bilar, men man behöver ju inte måla fan på väggen...
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Linqid skrev:
dst02 skrev:Snygga är dom faktiskt, fordarna.

Nämn ett märkesforum där det inte ständigt dyker upp nya trådar med folk som har problem med sina bilar. Det är inget som är unikt för Volvo, och det vore snarare konstigt omdet inte dök upp sådana trådar. Jag säger inte att Volvo gör felfria bilar, men man behöver ju inte måla fan på väggen...
Sen har ju Volvo sålt några fler bilar än konkurrenterna i Sverige. Då bör det ju vara fler Volvo bilar som det är fel på, om det skulle ara samma fel kvot på alla märken.
av dst02
Kolla de tyska bilarnas forum, inte så ofta man ser problem på bilar från 2010 å upp, många trådar finns men oftast på bilar mellan 95-2006 å liknande.
av Mwi
dst02 skrev: Av forumet att dömma är de knappast bara min volvo som strular, de kommer upp nya trådar nästan varje dag om alla möjliga (och omöjliga) problem så de kan ju inte va så bra kvalitet överlag.
Läser man forumet så finns det en gemensam nämnare för de som har mycket problem med nyare V70, majoriteten har 1,6D motor. De som kör Volvo med 5 eller 6 cylindrar verkar ha ett betydligt bekymmerslösare liv :D
av Lövet
Det finns 1.7 miljoner inlägg om problem på auto-treff exempelvis https://www.google.se/#hl=en&output=sea ... 60&bih=556 Tyska bilar är knappast problemfria men oavsett så är antal inlägg ett dåligt sätt att mäta en bils tillförlitlighet eftersom de som inte har några problem oftast inte skriver något alls.
av Mwi
För mig är valet ganska enkelt av de tre modellerna det blir Volvo. Varför är enkelt att förklara, när jag är på tjänsteresa i norra Sverige blir det mellan 200-300 mil på en vecka det kräver sköna stolar. På vintern när det är-30 grader är det skönt med en bra värme och ett krav att bilen startar, ett bra halvljus är också ett plus och med Volvo stämmer det. Jag uppfattar även att V70 går stadigt och tar sig fram bra i snön fast min bara är fwd. Det viktigaste är ändå att Volvo är utvecklad och krockprovad i ett land där det finns älgar, i Tyskland har de inga problem med älgar i vindrutan. Så att göra som vissa gör, välja en Passat för då kan man välja 18” fälgar och skinn utan att gå över några beloppsgränser fattar jag inte, stabila A-stolpar är bättre än 18” och skinnklädsel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]