Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har en 440 2,0 SE-94 och har fått problem med att bilen inte vill starta. Den startar efter många långa försök och med halvgas vid start. Det började med att den började gå knackigt och dog, den svarade inte på gasen heller (det lät som om den gick på två eller tre cylindrar). Efter detta var den svårstartad men gick igång efter en stunds vila. Detta har hänt ett par gånger.

Men nu är den väldigt svårstartad. När den väl har startat och blivit varm så startar den utan problem tills den blivit kall igen. Den går lite ojämnt på tomgång och vid låga varv.

Jag har bytt rotor och fördelarlock men det hjälpte inte. Fundrerar på att köpa nya tändstift och tändkablar. Såg att det blivit beläggning på tändstiftshatten på ett av tändstiften. Hittade mina gamla stift som jag bytte för några år sedan och såg då att ett av de stiften såg lika dant ut. Så den tändkablen är nog inte riktigt frisk.

Vad kan det vara? Någon som har tips?
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag var ute och snackade med Volvo idag. Det verkar vara impulsgivaren även på min bil. Kollade igår och då var det ingen gnista eller bensin. De svarade ganska snabbt att det kunde vara det felet. 580.- inkl. montering. Så jag får väl bogsera dit bilen och fixa felet.
Hoppas bara att det verkligen är det som är fel.
Användarvisningsbild
av Gizz
Var och lämnade in bilen på Volvo igår och ringde för att se om det var det förmodade felet och det verkar som om felet var impulsgivaren. Dom skulle montera en ny på måndag. Så det är väl bara att vänta. Drygt utan bil dock.
Användarvisningsbild
av Gizz
Nu har jag haft bilen ett tag efter bytet av impulsmätaren. Den startar och går som en klocka. Ska nog behöva nolla körinställningarna på bilen för att den ska gå som jag vill. Byte tändkablar också.
Användarvisningsbild
av Nebu
Härligt att det löste sig :)
Bra info att ha med sig.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]