Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Hej

Då jag har varit på jakt efter en vinge med bromsljus till min V70 så visar det sig att en jobbarkompis har en som han vill sälja.
Hans bil har kapitulerat så det blir nog troligtvis skroten nästa för den.

Nåväl, den enes död den andres bröd.....Detta innebär att jag får köpa hans vinge om jag själv monterar bort den :D

Frågan lyder därför. Hur monterar man bort en vinge med bromsljus och vilka "vingdelar" behöver jag plocka bort från hans bil för att kunna använda på min. Jag förstår att det är några bultar, men hur många är det. Är det något mer man ska plocka bort?
Vad ska man använda för att få bort den dubbelhäftande tejpen?

Beskriv gärna i steg för steg hur man går tillväga så vore jag mycket tacksam....

// Mr 76
Nexus skrev:inte så svårt sitter skruvar i varje hörn du lossar. kabel går i i bilen via vänster gångjärn.

Tack för ditt svar!

Är det något annat än skruvarna man plockar bort. Har sett någon bild på en monteringssats och där var det med en massa saker.....

Hur får man smidigast bort vingen från den dubbelhäftande tejpen? Har hört att någon har använt "pianotråd" och skurit bort den.

När du skriver vänster gångjärn så räknar du vänster sida om du står bakom bilen med ansiktet mot vingen?

// Mr 76
ja vänster är alltid vänster.Vä bakljus kan aldrig blr höger bakljus :wink:
Tror inte tejpen sitter svinhårt testa dra den rakt upp :D
Är däremot vingen t e x limmad så får man skära loss den med tråd eller liknande
Om tejpen är lika som på 945 (borde den väl vara?) så är det bara rycka upp och ner lite försiktigt tills den släpper. Man känner rätt bra hur mycket man behöver ta i.
Tog väl kanske 30sec att lossa vingen för mig (945), och då går ju tejpen över hela bakluckan, och inte bara 2 små ställen som på 855/v70.

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]