- fre 07 sep 2012, 20:26
Har nu läst på ordentligt i alla trådar mm( typ hela dagen)
I min instruktionsbok står det. " Bensinmotorer: ACEA A1 . Olja med kvalitetsbeteckningen ACEA A3 kan också användas" (Vad nu skillnaden är)
Söker man på diverse oljors hemsidor får jag fram rekommenderad olja 0W30 fuel economy A5B5 mm. ( vilket ju är en dyrare olja.)
Är denna rekommendation då bara att strunta i och köra på en vanlig helsyntetisk olja ex.vis 5w-40 A3 istället? eller ska det vara en A1??
Mitt körsätt är iaf oftast,
kortare sträckor vintertid (0-1 mil),
sommartid mer varierande samt dragande av husvagn. totalt ca:1500mil/år
eftersom jag kör oftast kortare sträckor tänkte jag byta olja vår och höst.
Det här med oljor är ju lite krångligt iomed att det finns en sån jävla massa olika och alla är ju bäst på sin sak.
Vill ju inte ha något packbox läckage på den nya v70:n också.
I min instruktionsbok står det. " Bensinmotorer: ACEA A1 . Olja med kvalitetsbeteckningen ACEA A3 kan också användas" (Vad nu skillnaden är)
Söker man på diverse oljors hemsidor får jag fram rekommenderad olja 0W30 fuel economy A5B5 mm. ( vilket ju är en dyrare olja.)
Är denna rekommendation då bara att strunta i och köra på en vanlig helsyntetisk olja ex.vis 5w-40 A3 istället? eller ska det vara en A1??
Mitt körsätt är iaf oftast,
kortare sträckor vintertid (0-1 mil),
sommartid mer varierande samt dragande av husvagn. totalt ca:1500mil/år
eftersom jag kör oftast kortare sträckor tänkte jag byta olja vår och höst.
Det här med oljor är ju lite krångligt iomed att det finns en sån jävla massa olika och alla är ju bäst på sin sak.
Vill ju inte ha något packbox läckage på den nya v70:n också.
- By S6024t