Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Snart är man tillbaka i volvofamiljen efter 3år. Tysken såld och jagar efter en V70N D5, helst AWD, runt MY05-07. Vi har ju rätt lång vinter här plus att man drar mycket släp vintertid så en AWD hade inte varit fel.

Har läst igenom flera trådar om problem osv men många här har ju en bättre överblick hur det fungerat genom åren. Många som skruvar i Volvo varje dag t.o.m.

Det jag undrar över, hur fungerar samt hur är kvaliteten på D5orna och AWDerna när dom rullat upp mot 20k mil??
Självklart går saker sönder men hur pass vanligt är det? Har läst om de som haft problem med AWDn samt vad problemen varit, men hur vanligt är det? Det rullar trots allt ganska många V70N på vägarna.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Motorn bör du inte vara orolig för den är bra. 06 och uppåt har virvelspjäll som kan pajja och det är inte så roligt att pröjsa för. Hylsorna på de tidiga haldexssystemen brukade ju splinesen vara slut på vet ej hur det är på nyare. Många har dock klagat på hög förbrukning på de nyare D5:orna framförallt om man har automat.
Användarvisningsbild
av Perc
Manuella (sexväxlade?) lådorna är väl en svag punkt, och det finns inga på skroten eftersom nästan alla köper D5 med automat. Har jag för mig. Eller kanske det bara var AWD-lådan som var svag? Då är det ännu jobbigare att hitta reservdelslåda.
av basberoende
Perc skrev:Manuella (sexväxlade?) lådorna är väl en svag punkt, och det finns inga på skroten eftersom nästan alla köper D5 med automat. Har jag för mig. Eller kanske det bara var AWD-lådan som var svag? Då är det ännu jobbigare att hitta reservdelslåda.

Det var just det jag råkade ut för. Jag fick ge 24 000:- för en ny låda. Sen tillkom koppling samt svänghjul i mitt fall. Volvo ville ha 3700:- för koppling och 9500:- för svänghjul. Hittade dock svänghjul/koppling för halva priset, samma tillverkare. Sen tillkommer ju arbetet.
av basberoende
S.t.r.a.n.D skrev:Så den manuella låda är svagare än automaten? Eller ett vanligare problem? Den jag kollat på har manuell..

Problemet var att oljan var borta i min.
Användarvisningsbild
av Perc
S.t.r.a.n.D skrev:Så den manuella låda är svagare än automaten? Eller ett vanligare problem? Den jag kollat på har manuell..
Om inte annat så finns det ju säkert mångfaldigt fler begagnade automatlådor på skrotarna om det rasar.

Och jag har läst nånstans här på jagrullar att efterfrågan på begagnade manuella lådor till V70-XC70 D5 AWD är högre än tillgången. Det tolkar jag som att den manuella har ovanligt hög felprocent. Sen hjälper det förstås inte heller att det säljs så få såna bilar nya. Dom flesta som köper bil i den klassen vill väl ha automat.
av Cedrix

Där har vi totalt olika uppfattning, tycker att väldigt många trådar på detta forum handlar om folk som har problem med automatlådan i kombination med diesel motor.

Nu är det tyvär inte lika vanligt med manuella lådor så det kanske är svårare att hitta begagnade, vet att jag gjorde en sökning på bildelsbasen för ett halvt år sedan när jag hade funderinger på att byta till en 6-växlad låda. Då fanns det mängder av växellådor, men jag tyckte dom var för dyra.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan ju också bero på att de flesta dieselbilar säljs med automat. Problemet är ju att man inte gör oljebyten i lådan men jämna mellanrum. Volvo har inte heller varit så smarta att låta det finnsa med i serviceprogrammet mer än på yrkessidan och för utryckningsfordon
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]