Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille79
Jag vet inte vad man kan ta för den. Jag har på dom 18 senaste månaderna lagt ut ca 20000kr på den, b.l.a kamremsbyte,
startmotor, krängningshämmare, styrstag, kamaxelgivare, antennring, luftmassemätare mm.

Inget av detta gör ju inte att bilen blir mer värd. men det är mycket pengar.
Kan man få 15000 kr för den tror ni?
Användarvisningsbild
av olgaus1993
krille79 skrev:Jag vet inte vad man kan ta för den. Jag har på dom 18 senaste månaderna lagt ut ca 20000kr på den, b.l.a kamremsbyte,
startmotor, krängningshämmare, styrstag, kamaxelgivare, antennring, luftmassemätare mm.

Inget av detta gör ju inte att bilen blir mer värd. men det är mycket pengar.
Kan man få 15000 kr för den tror ni?
Har lagt ner mycket pengar på min 850, ändå kommer jag aldrig få mer än 9k för den:P Lägg upp lite bilder på den:) Varför ska du sälja den?:)
av *pettson*
15-20k senare står du där med en annan bil du inte vet ett smack om heller. Men den litar du på? Låter märkligt?
Bättre du investerar, framförallt i tid för att sätta dej in i vad problemet är och lösa det istället.
Det fungerar inte och har aldrig fungerat att leta fel på måfå.
Det är inte så att bilar består av magiska saker som plockats ihop.
Bilen ifråga är enkelt bygg med enkla saker om man sätter sej in i det.

Det som OFTAST saknas när bilar ska repareras är : ENGAGEMANG
Med engagemang menas att du är beredd att sätta dej in i hur saker fungerar för att få det hela att fungera igen.
Engagemanget innefattar också att skaffa sej den informationen.
Har man inte det av någon anledning så finns det två val.
Antingen säljer man av med felet kvar.
Eller så ska man lugnt och metodiskt leta efter en bra firma och sen lämna den till dom för åtgärd.
Att hasta och lämna in till billigaste eller närmaste är oftast inte lösningen överhuvudtaget då det tenderar till att bli det dyraste, kompetens speglas inte i närheten eller priset normalt sett.

Så sätt dej och känn efter vilken väg som gäller.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
*pettson* skrev:15-20k senare står du där med en annan bil du inte vet ett smack om heller. Men den litar du på? Låter märkligt?
Bättre du investerar, framförallt i tid för att sätta dej in i vad problemet är och lösa det istället.
Det fungerar inte och har aldrig fungerat att leta fel på måfå.
Det är inte så att bilar består av magiska saker som plockats ihop.
Bilen ifråga är enkelt bygg med enkla saker om man sätter sej in i det.

Det som OFTAST saknas när bilar ska repareras är : ENGAGEMANG
Med engagemang menas att du är beredd att sätta dej in i hur saker fungerar för att få det hela att fungera igen.
Engagemanget innefattar också att skaffa sej den informationen.
Har man inte det av någon anledning så finns det två val.
Antingen säljer man av med felet kvar.
Eller så ska man lugnt och metodiskt leta efter en bra firma och sen lämna den till dom för åtgärd.
Att hasta och lämna in till billigaste eller närmaste är oftast inte lösningen överhuvudtaget då det tenderar till att bli det dyraste, kompetens speglas inte i närheten eller priset normalt sett.

Så sätt dej och känn efter vilken väg som gäller.

Så sant, pettson du som är erfaren och så.. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig om du har tid/lust/ork för lite jobb på min 850.
av krille79
Ja nu har jag ju redan fått det senaste felet åtgärdat och det är inte så att jag ger upp efter ett fel. Det har varit otaliga små fel och vid tre tillfällen har bilen blivit obrukbar på 4 månader, varav ena gången under semestern på väg till Öland. Jag har bilen som bruksbil och behöver den till jobbet varje dag, då finns det inte tid och ork att laga en bil gång på gång.
Sen när bilen bara är värd runt 15000 så måste det ju finnas en gräns för hur mycket man plöjer ner i den.

Jag undrade bara hur mycket ni trodde man kunde få för den ( dom ligger runt 12-25 på blocket beroende på skick).
Sen kan ni som håller på att skruva på bilar som hobby fortsätta med det om ni vill.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men du får ju tänka så här, det som du fixar på S70in kanske du även behöver fixa på nya bilen.
Allt du fixar på S70in bör inte behövas oroas över på några år iaf. Visst - det är dyrt, men det är det oavsett vad för bil man har.

Min gamla 945a t ex kostade mig typ 15lök första halvåret, och runt 10k ytterligare ett halvår i ren reparationskostnad. Men sen gick den i 5år utan ett enda problem också. 6e året åkte jag på att byta styrled eller om det var spindelled, samt fixa rost och en stötdämpare..

Så räknar man första året var den extremt dyr, men slår man ut det på dom 6 åren jag hade den så blir det inte så jäkla dyrt ändå.

Givetvis gör du ju som du vill, men att sälja och köpa en annan bil är sällan en lyckad idé.

Ang. värde... Utan att ha sett bild eller veta färg, utrustning och skick på den skulle jag säga max 10k pga. sedan, ingen turbo och en -97a (inget fel på just -97orna, det är bara den äldsta årsmodellen vilket sänker värdet oavsett bil).

P.S. 945an skruvade jag inte själv på, utan det var volvo som gällde.
Vill man minska risken att slippa meka så måste man ju i princip skaffa en nyare bil som då kostar betydligt mer och ändå är det ingen garanti att den blir problemfri samt att den har en annan nackdel....den minskar en hel del i värde varje år. En äldre bil kan innebära en del mekande och då kanske reservdelskostnader men som Lucif3er skrev så blir det inte så farligt utslaget på några år i förhållande till den nyare bilens värdeminskning. Gillar man däremot inte att meka så kanske man måste ställa upp en annorlunda kalkyl.

Mvh GK
av *pettson*
Att få flera fel på en äldre bil med många mil är ju inget onormalt i sej.
Hur allvarliga konsekvenserna blir och vad dom kostar är totalt upp till dej som bilägare.

En del har egen insikt i att bara orginaldelar eller åtminstone märkesdelar med erkänt stora reklamuppslag är bättre än andra. Då kostar det också mera att reparera.
Vill eller kan man inte sätta sej in i konsten att felsöka och reparera så leder det ofelbart till att det dels blir mer obekvämt och kostar mera för varje reparation.

Det kommer aldrig bli bättre eller billigare och pålitligare än man själv lägger manken till.
Sure, sälj av bilen. Köp en annan okänd. Fel kommer på den med, inte frågan om utan när.
Kostnad och konsekvens blir då precis som nu beroende på din egen insats.
Det kanske är en överraskning men den felfria bilen finns helt enkelt inte.
Användarvisningsbild
av Vojje
Efter 34000 mil har jag bytt bromsrör, lambdasond 2 ggr, värmefläkt och en halvsats avgas.
Märke: Toyota
Vill man inte ligga och skruva varannan helg ska man inte köpa en gammal Volvo. Det är sant till 200%.

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]