Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Går ju att göra allt väldigt enkelt själv. Om du inte absolut vill ha knappen i kupén ( som ingår i volvokitet ) så är det bara att smälla dit relä och tjuva styrström från ena original strålkastaren. Gjorde det på min, fungerar utmärkt. Bara att skala lite, inte klippa av, och löda på en liten sladd så är det klarrt ;)
av joelkf
bensinskalle skrev:Går ju att göra allt väldigt enkelt själv. Om du inte absolut vill ha knappen i kupén ( som ingår i volvokitet ) så är det bara att smälla dit relä och tjuva styrström från ena original strålkastaren. Gjorde det på min, fungerar utmärkt. Bara att skala lite, inte klippa av, och löda på en liten sladd så är det klarrt ;)
Jo, jag gjorde så på s60:n när jag satte dit en ljusramp med fyra ljus men tänkte att det kunde vara värt den lilla extra pengen jag trodde det handlade om, att köra på Volvos egna grejer. Nu ser det ut att ordna sig ändå med grejer men hade det inte gjort det, hade jag gjort som du beskriver :)
av monza
Jag var än snålare än dig, :P å köpte x-ljusfästen för tre x-ljus på Jula o nödvändigt kablage på löpmeter hos OK. Relät satsade jag lite mer pengar på så ett relä skulle palla tre x-ljus.

Mvh
av joelkf
Thomas J skrev:Jag har en kabelsats med knapp från volvo om du är intresserad.
Tack för erbjudandet men det har ordnat sig redan :) En annan vänlig forumit hann före.

Mvh
av joelkf
monza skrev:Jag var än snålare än dig, :P å köpte x-ljusfästen för tre x-ljus på Jula o nödvändigt kablage på löpmeter hos OK. Relät satsade jag lite mer pengar på så ett relä skulle palla tre x-ljus.

Mvh
Jo, jag vet att jag är både SNÅL och LAT nu 8) Särskilt som jag satt extraljus på min andra bil och kan göra likadant på den här. Men nu har jag bestämt att jag ska ha Volvos grejer men till ett RIMLIG pris, inga jävla Kalle Anka-priser för lite krafs!

Och tack vare bra tips och hjälp från er här på forumet så har det ju löst sig fint! Så tack för det!
Användarvisningsbild
av pang58
joelkf skrev:
Tungviktarn skrev:Är väll ett helt ok pris tycker jag
1200 spänn för skruvar, relä och strömställare när inte ens själva hållaren för ljusen ingår? Personligen får jag inte det till nåt annat än pris klart i överkant.
Jag var och kollade på den satsen idag (VO 9499563) och visst ingår hållaren för ljusen där. Kan hålla med om att 1138:- kanske är i högsta laget ändå.
Men en annan fråga: Måste man verkligen lossa "AC-panelen" för att sätta dit knappen i panelen? Verkar ju vara lite jobb att lossa... Perfekt annars med "ström klart ut i motorrummet".
Användarvisningsbild
av Perc
pang58 skrev:Men en annan fråga: Måste man verkligen lossa "AC-panelen" för att sätta dit knappen i panelen? Verkar ju vara lite jobb att lossa... Perfekt annars med "ström klart ut i motorrummet".
Nej, det behöver du inte. Det räcker med att peta loss plastsargen som sitter kring knappar och ciggtändare. En liten pennkniv eller dylik petmoj fixar det.

Förresten är det inte det minsta svårt att lossa ac-panelen heller. Bara att peta bort pennhållaren och så sitter det två skruvar där under. Men det behöver du inte göra bara för att sätta dit en knapp. :)

Ska du köra nåt annat än två vanliga 55-watts halogenare så rekommenderar jag att du bara använder uttaget i motorrummet till relästyrning. Själva drivspänningen tar du från pluspolen uppe vid säkringsboxen, och jorden från jordpunkten strax intill. Och säkring monterar du, givetvis. :)
av Jespersen
Jag har köpt en lös knapp, samt kontakt och kabelstumpar till den. Ska endast ha uttaget som styrström och köra med separata relä. + och - finns i motorrummet. Knappen kostade ca 200 och kontakten kostade inte många kronor.
Användarvisningsbild
av Perc
Jespersen skrev:Jag har köpt en lös knapp, samt kontakt och kabelstumpar till den. Ska endast ha uttaget som styrström och köra med separata relä. + och - finns i motorrummet. Knappen kostade ca 200 och kontakten kostade inte många kronor.
Jag gjorde samma sak, rekommenderar metoden åt andra också.

Och tvärtemot vad vissa påstår här så behövde jag inte programmera in knappen heller. Må hända att min bil har haft extraljus i nåt tidigare liv och redan var programmerad, för jag hittade två avbrutna kabelskor under ena skruven vid jordpunkten vid hjulhuset. Men nån knapp fanns inte då jag köpte den, så den var borttagen av tidigare ägare isåfall.

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]