- fre 07 sep 2012, 13:24
#679164
Visst är det så, vid normal körning på sommarväg så slirar ju inte en FWD, då är ju en AWD bara en hel lång räcka med nackdelar som sämre acc, lägre toppfart, högre vikt, högre förbrukning, högre inköpspris, mer som går sönder, osv, vilket inte många tänker på.
Så länge snö och is inte har kommit så är det ju i princip bara vid släpdragningen som som du sägar att man har nytta av AWDn och det är där jag anpassat mig till att man får gasa mycket långsammare med Gen5 och bygga upp trycket, och ibland när man tex står på grus och vill ut snabbt på den stora vägen.
På vintern är det ju större nytta med AWD, då har man ju nytta av den även utan släp.
apersson850 skrev:Vid normal körning kör jag inte annorlunda med min XC70 AWD än vad jag brukat göra med fram- eller bakhjulsdrivna bilar. Hjulspinn får jag vanligtvis bara när jag försöker släpa omkring husvagn på leråker eller liknande.
Visst är det så, vid normal körning på sommarväg så slirar ju inte en FWD, då är ju en AWD bara en hel lång räcka med nackdelar som sämre acc, lägre toppfart, högre vikt, högre förbrukning, högre inköpspris, mer som går sönder, osv, vilket inte många tänker på.
Så länge snö och is inte har kommit så är det ju i princip bara vid släpdragningen som som du sägar att man har nytta av AWDn och det är där jag anpassat mig till att man får gasa mycket långsammare med Gen5 och bygga upp trycket, och ibland när man tex står på grus och vill ut snabbt på den stora vägen.
På vintern är det ju större nytta med AWD, då har man ju nytta av den även utan släp.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.