Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hello...
Har klantat till det och backat in i en stolpe så stötfångarn böjdes och bakrutan splittrades, men höll fortfarande ihop tack vare toningen. Har lagat det provisoriskt med byggplast-tejp över hela rutan på ut och insidan. Är det något de gnäller om på bes. som stundar? Ingen ide' att åtgärda för än efter bes. då jag inte är så säker på att den går igenom i övrigt, är nämligen risig som få, och knäcker i framvagnen.

Sen är det ju instrumentet där bara två varningslampor tänds ibland på tändningen och ibland alla. Måste inte alla funka på bes?
Har rengjort alla anslutningar på generator (då den inte börjar ladda förrän vid 1500 varv när bara två tänds) och bytt instrumenthus till ett helt, men det hjälper inte. vad kan man mer göra? Kolen?

Sen är det ju skit med spolning och torkare också som jag haft problem med innan, bytte då spak så funkade intervall och torkarna gick när man spolade, men nu har det slutat funka igen, så får väl byta den en gång till om det inte är nåt annat? Måste man ha att den torkar när den spolar?

Mvh.
av sicnarf
Stackars dig,det var mycket otur för dig och sen alla dessa fel. Jag tror inte bes anmärker på rutan. Men kanske nån annan vet bättre. Torkare måste funka i besiktningen annars får du underkänt. Undrar varför dina spakar går sönder. Jag har ingen teori.Hoppas nån kan hjälpa dig på traven
Användarvisningsbild
av Vix
sicnarf skrev:Stackars dig,det var mycket otur för dig och sen alla dessa fel. Jag tror inte bes anmärker på rutan. Men kanske nån annan vet bättre. Torkare måste funka i besiktningen annars får du underkänt. Undrar varför dina spakar går sönder. Jag har ingen teori.Hoppas nån kan hjälpa dig på traven
Har väl nåt tjusigt elfel nånstans. Är egentligen skitsamma med bilen men vore kul att få igenom den då jag nog inte får mer än skrotvärdet om jag säljer den. Ser ut som skit både inne och ute.
Vet att torkarna måste funka, men måste de funka på alla lägen?
Torkarna funkar på de två nedersta lägena, men intervall och när man spolar är dött (för det mesta).
Får hoppas det. Den går ju bra och snålt och är pigg i övrigt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tänds laddlampan när du slår på tändningen? Om den inte tänds så förklarar det varför inte bilen laddar förrän vid högre varv. Lampan ingår i en krets som ger fältlindningarna ström vid start så att generatorn kan ladda direkt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vix
gnestakalle skrev:Tänds laddlampan när du slår på tändningen? Om den inte tänds så förklarar det varför inte bilen laddar förrän vid högre varv. Lampan ingår i en krets som ger fältlindningarna ström vid start så att generatorn kan ladda direkt.

Mvh GK
Laddlampan och den röda bredvid tänds alltid på tändningen, men de andra tänds bara ibland. Har inte lyckats utforska om det beror på väderlek, kyla, el. värme.
När bara laddlampan och den andra tänds, det är då den inte slocknar förrän vid 1500, annars slocknar den vid start.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får demontera generatorn, ta loss laddregulatorn och kolla kolen. Laddregulatorn kan med möda demonteras/monteras med generatorn på plats men själv tycker jag att det smidigaste är att ta loss den och "jobba på bänken" med den.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vix
Tungviktarn skrev:Dom gamla vdo instrumenten har bekymmer med kretskortet är en småltsäkring som brukar strula
Hur ser säkringen ut?

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]