Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chickwheels
Till vilken/vilka modeller och årtal?
Vad mer behövs förutom just denna "dosan"?
Haft denna ett tag nu, fick av exet. Aldrig använt och aldrig fått veta när var hur och varför :P

Hoppas på ritkigt bra svar från er.
(Hoppas nu ja kan länka facebook bilder här)

Bild
Bild
Bild
av Rådlös
Du behöver förmodligen en OBD2-kontakt, den vänstra av dom här två:
Bild
Din kontakt är en så kallad 25-polig D-sub och kan möjligen (?) fungera till en seieport i en dator. Den blå till höger är en 9-polig D-sub. Alltså kortare än 25-polig. Men du ser skillnad i storlek på D-sub och OBD2 i alla fall.
Det kan ju också vara så att din felkodläsare är av någon äldre typ, före OBD2, som kom som standard ungefär vid sekelskiftet 2000. Då passar den nog inte i dagens bilar. Vad har du för årsmodell på bilen?
Jag har försökt söka på dom numren som du visar, men får inget vettigt svar.
Vi lämnar frågan vidare till någon som vet mer.
Användarvisningsbild
av Funk
Den där ser gammal ut, måste vara för tiden före OBDII...

/Thomas
Användarvisningsbild
av chickwheels
Rådlös skrev:Du behöver förmodligen en OBD2-kontakt, den vänstra av dom här två:
Bild
Din kontakt är en så kallad 25-polig D-sub och kan möjligen (?) fungera till en seieport i en dator. Den blå till höger är en 9-polig D-sub. Alltså kortare än 25-polig. Men du ser skillnad i storlek på D-sub och OBD2 i alla fall.
Det kan ju också vara så att din felkodläsare är av någon äldre typ, före OBD2, som kom som standard ungefär vid sekelskiftet 2000. Då passar den nog inte i dagens bilar. Vad har du för årsmodell på bilen?
Jag har försökt söka på dom numren som du visar, men får inget vettigt svar.
Vi lämnar frågan vidare till någon som vet mer.
Måste ju finnas nån gammal originalkabel eller konverterare så man kan använda denna ifall man nu inte hittar "original".
Jo modellen är gammal, jag har haft den sedan 2004 kanske och sedan dess har den legat. jag skulle gissa på 740-940 kanske. Den var inte ny när jag fick den. Dåvarande killen hitta den i en volvo på skroten.
Jag har ingen bil att använda den på just nu, det finns en v70 98a i familjen som man kanske kan ha den på.. men vet ju inte.
Användarvisningsbild
av chickwheels
Funk skrev:Den där ser gammal ut, måste vara för tiden före OBDII...

/Thomas
JO skulle tro detta. Som sagt, fick den ca 2004. o redan då såg den ju använd ut. Jag har aldrig använt den.
Dåvarande killen hitta den i en volvo på skroten. gissningsvis 740-940 nånting.
av andy78
chickwheels skrev:Till vilken/vilka modeller och årtal?
Vad mer behövs förutom just denna "dosan"?
Haft denna ett tag nu, fick av exet. Aldrig använt och aldrig fått veta när var hur och varför :P

Hoppas på ritkigt bra svar från er.
(Hoppas nu ja kan länka facebook bilder här)

Bild
Bild
Bild
En sån kontakt har jag på min obd /wag läsare.

Men jag vet inte riktigt vad din är för läsare.
Går den att slå på?
Användarvisningsbild
av Vojje
andy78 skrev: Går den att slå på?
Skulle jag inte rekommendera. Plast är skört.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vojje skrev:Skulle jag inte rekommendera. Plast är skört.
Beror på vad det är för typ av plast. ABS plast är rätt hållbart och tål ett par smällar :roll:

:lol:

(ledsen, har ingen aning om vad det där kan vara för typ av läsare)
av andy78
Vojje skrev:
andy78 skrev: Går den att slå på?
Skulle jag inte rekommendera. Plast är skört.
Får nog ändra mitt utryck till går den att aktivera, slå igång, använda on knappen så det lyser upp och i displayen?

Få liv i den med andra ord.
Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]

Hej! Haft en XC60 2019 i lite drygt ett år […]

Hej, Är det någon som vet måtten […]