Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
milfshake skrev: Vore det inte för den jääävla stora bromskivan hade jag fan pluggat på mina 15" hjul från V70:n också. suck
235 bredd är original däckdimension åtminstone på min V70 R.

Bra bromsar är ju inget att beklaga sig över.
Det finns säkert någon som vill byta bromsok och skivor med dig alldeles gratis, så att du kan klämma på 15"-hjul.
Sätt ut annons på Bytes så får du säkert många svar.
Användarvisningsbild
av milfshake
Ja, mina är bredare än så eftersom dem skrapar i hjulhuset och förhindrar fulla rattutslag.

Vilken fantastisk ide att byta bort mina grejjor för att klara besiktning, men du gav inge förslag på vad jag tar mig till väl efteråt..
Användarvisningsbild
av milfshake
Besiktigade idag med blanktpapper. Besiktningsgubben såg tydligt skrapmärkerna på insidan med sa ingenting. Han körde även bilen och gjorde tunga svängar, men som sagt inte ett ord ang detta.

I övrigt har jag läst många olika texter om orginalbredden, vissa hävdar 235, andra 225. Mina 235or skrapar i alla fall i och minskar svängradien med säkert 20%.

Dimljusen koppla jag ur helt så dem funka inte ens, han såg boxarna under bilen till xenonkonverten men sa inget om det heller.

Han påpeka dock att mina avgasvärden inte var långt ifrån den tillåtna gränsen, men sa samtidigt att de bara hade vart och värma katen me nåra varv runt byggnaden. (har komplett sportavgasystem med racekat). Inga problem med buller heller

:D
Användarvisningsbild
av Ansofi
Min s60 går alltid igenom även fast det är skrapmärken och att det inte går att göra fulla rattutslag. Dimljusen behöver man tydligen inte koppla ur längre då jag slarvade och hade glömt att ta bort en säkring så bara ena ljuset fungerade, men det var ok ändå...
Användarvisningsbild
av Björkman
undrar .. får man dra säkringen bara.. då får man väll nerdslag på trasiga lampor.. efter som dimljuset sitter där ska dom fungera ..
samma regel som ett halvljus.. det sa bilprovningen i Uppsala åt mig på min förra V70
Användarvisningsbild
av milfshake
Som sagt, jag drog säkring, mina dimljus fungerade inte, bilen gick igenom med blankt papper.

Lätt som en plätt. Dimljus är extra utrustning, finns inga krav på de.

Vart likadant med Airbags/SRS tills iår, också extrautrustning. Förra året kunde du besikta med felkod på SRS, det kan du inte numera.
Så långt har man inte kommit med dimljus, inte än iaf
Björkman skrev:undrar .. får man dra säkringen bara.. då får man väll nerdslag på trasiga lampor.. efter som dimljuset sitter där ska dom fungera ..
samma regel som ett halvljus.. det sa bilprovningen i Uppsala åt mig på min förra V70
Skillnaden är att halvljus är lagkrav och måste funka, dimljus däremot är det inte och måste inte funka, lika med bakrutetorkare eller strålkastarrengöring. Dock måste det finnas fungerande strålkastartorkare eller högtryckspolning på bilar med Xenon, vilket inte dimljus har, de saknar dessutom automatisk nivåreglering.
Användarvisningsbild
av milfshake
Jag förstår verkligen inte detta. Läste en 10 år gammal artikel i teknikensvärld där man provkört S60R. Här hävdar man att 235 är orginalbredd och antal rattvarv 2.5.

Min bil har 235 i däckbredd, men går inte att göra mer än 1.5-1.7 i rattvarv. Vafan är det frågan om????

artikel: http://www.teknikensvarld.se/2002/12/03 ... lvo-v70-r/
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]