Tjena Krakus.
När det gäller däckdimensioner kan jag med min erfarenhet säga det har betydelse men i vissa fall marginellt.
Helt beroende på märke, ålder på däck, luftryck, mönster osv osv osv.
Så det behöver inte betyda att om du byter från breda däck till smalare att du får ner förbrukningen men visst ska det rent fysiskt bli mindre friktion...
På billigbensin.nu hittade jag denna text.
Allt som står där är ju självklara saker men det är inte alltid man har allt i huvudet...
Spara Bensin Med Lägre Bensinförbrukning
Du kan spara upp till 15 procent av bränsleförbrukningen på att köra och sköta bilen rätt.
Bensinförbrukningen beror bland annat på hur du kör, hastighet, bilens skick, last, väglag och väder.
Hur Du Kör
För olika förare som kör samma bil kan bränsleförbrukningen variera med mellan 5 och 15 procent. Välplanerat körsätt ger lägre förbrukning. Kör på så hög växel som möjligt vid jämn fart och undvik häftiga inbromsningar. Använd motorbromsen.
De flesta bilar kan köras på högsta växeln redan vid 50 km/h på plan väg. Växla upp innan motorn når 3 000 varv per minut. Detta körsätt ger lägre bränsleförbrukning, minskat slitage på bilen och lägre bullernivå.
Du kan också spara tusenlappar per år i minskade bränsle-, reparations- och servicekostnader.
Bilens Hastighet
Bensinförbrukningen ökar med hastigheten. Exempel: En bil som drar 7,0 liter/100 km vid 70 km/tim drar 8,5 liter vid 90, och vid 110 km/tim 10,5 liter per 100 km. Värdena varierar för bilar av olika konstruktion, men de ungefärliga proportionerna mellan olika hastigheter kvarstår.
Bilens Skick
Bilens skick har stor betydelse. Både utsläppen av förorenande ämnen och bränsleförbrukningen minskar när bilen genomgår service, visar undersökningar från Bilprovningen.
Du kan sänka bränsleförbrukningen med 10 procent, vilket motsvarar en besparing på drygt 1 000 kronor per år om du kör 1 500 mil om året. Välj helst en kontrollerad bilverkstad.
Du hittar mer information om kontrollerade bilverkstäder på http://www.kbv.nu/.
Val av Bil
Det allra bästa tillfället att minska din framtida bränsleförbrukning är förstås när du köper ny bil. Främst påverkas bränsleförbrukningen av bilens vikt, luftmotstånd och motorns storlek.
Fem viktiga tips:
Håll bilen i god kondition
Kör rätt – välplanerat, på hög växel och inte för fort
Undvik onödig last och takräcke
Använd motorvärmaren rätt
Använd inte AC:n i onödan
Last
Åker du omkring med en takbox/takräcke i onödan? Har du onödiga, tunga grejor i bagageutrymmet? För varje extra hundratal kilo bilens vikt ökar med, stiger bränsleförbrukningen med upp till 5 procent när du kör med jämn hastighet på landsväg, och ännu mer vid accelerationer.
Om extralasten finns i en takbox eller på ett takräcke ökar bränsleförbrukningen ännu mer eftersom bilens luftmotstånd ökar.
Däck
Bilens däck påverkar också bränsleförbrukningen. Som regel kräver ett bredare däck mer bränsle än ett smalt. Välj rätt däck och kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet, till exempel var tredje gång du tankar.
För lågt eller olika tryck i däcken ökar bränsleförbrukningen. Fråga också efter lågbullrande däck.
Syntetoljor
Syntetoljor uppges ha en bränslebesparande effekt. Detta är svårt att mäta, men en besparing på 2 procent är inte orealistisk om man använder sådan olja i motorn, kraftöverföringen och växellådan.
Det man i kronor räknat spar in på bränslet räcker dock inte för att täcka det högre priset för syntetoljorna.
Motorvärmare
Använder motorvärmaren rätt och med optimal uppvärmningstid skonar du både miljön och din ekonomi. Enligt Vägverket går det att spara upp till 1 deciliter bränsle vid varje körning på att använda motorvärmare.
För en biltur på sex kilometer minskar utsläppen med 50 procent om du använt motorvärmare. Använd en timer för att reglera inkopplingstiden.
När det är minusgradser eller nollgradigt bör motorvärmaren vara på i en timme
Koppla in motorvärmaren i en och en halv timme om temperaturen ligger under -15°C
Även vid plusgrader upp till +10°C bör motorvärmare användas, men då bara i 20 minuter
Luftkonditionering
När luftkonditioneringen (AC) är igång ökar belastningen på motorn, vilket innebär att den drar mer bränsle. En varm sommardag kan luftkonditioneringen öka bränsleförbrukningen med närmare 10 procent. På vintern, när AC:n används främst för att avfukta passagerarutrymmet, ökar bränsleförbrukningen med ungefär 5 procent.
I dagsläget när bensinpriserna smyghöjs titt som tätt så borde kanske fler tänka på plånboken.
Lycka till!