- ons 05 sep 2012, 16:11
#678627
Hej!
Förra våren köpte jag en Volvo C30 2.0D Momentum -07 som hade rullat ca 3800 mil och var ganska exakt 4 år gammal. Bilen har används för mestadels stadskörning till och från jobbet (ca 6 km), men emellanåt har det blivit en del längre körningar på 7-8 mil enkel resa. När vintern började närma sig så visade det sig sen att batteriet sjöng på sista versen. Fine, det var ju trots allt över 4,5 år vid det laget och förmodligen förbrukat. Dessutom körde jag ju oftast korta sträckor och belastade batteriet ganska så hårt och jag hade då inte underhållsladdat batteriet. Så det kändes faktiskt inte helt orimligt att köpa ett nytt.
Ett nytt batteri införhandlades av och byttes av Volvo i början på januari (man ville ju ha bra grejer!). Batteriets specifikationer var precis som det gamla, 80 Ah och 700A startström. Jag införskaddade mig även en Ctek XMS 5.0-laddare för att kunna ladda batteriet emellanåt under vinterhalvåret då jag förstod att det nog kunde behövas när jag körde så korta sträckor.
Bilen startade därefter helt problemfritt och jag upplevde inte några större problem fastän jag körde mycket korta sträckor. Jag sattade i Ctek-laddaren vid ett par tillfällen men det var inte direkt så att jag behövde ladda varje vecka.
Under sommaren har det blivit en hel del långresor och således har batteriet haft ett litet "enklare" liv då det fått möjlighet att ladda upp sig lite oftare. För ca 2 veckor sedan tyckte jag att bilen var trögstartad (startmotorn drog runt kanske i 2-3 sekunder) innan motorn rystade igång och det var inte samma "go" i startproceduren längre. Det känns inte helt normalt med tanke på att medeltemperaturen kanske då fortfarande låg runt 16-17 plusgrader och inte -5 grader. Det kändes ungefär som det tog samma tid som för det gamla batteriet i vintras när det började strula.
Jag satte i min Ctek laddare och lät den ladda över natten. Laddaren visade fullt på förmiddagen och jag startade upp bilen, visst det gick betydligt bättre men inte den där "wow - vilken-kräm-det-är-i-batteriet-effekten". Ca 5-6 kallstarter senare så märkte jag återigen att det började gå trögt att starta, startmotorn fick jobba några sekunder innan motorn hoppade igång.
I med C-tek laddaren igen i lördags eftermiddag och efter 2 minuter tyckte den redan att jag hade 80% kapacitet i batteriet och gick över till lägre laddspänning upp till 100%. Batteriet laddade upp sig till 100% enligt laddaren på några timmar. Liksom förra laddomgången har bilen startat helt okej sedan dess men nu i förmiddags var det återigen segt när jag skulle iväg. Det känns inte så där jätte stabilt. Det är alltså knappt fyra dagar mellan det att batteriet varit uppladdat till 100% tills dess att den börjar bli trögstartad igen.
Jag mätte upp spänningen med motorn på tomgång och den visade 14.5 volt exakt, varvade man motorn till ca 2000 varv så laddade den med 14.51 volt, så generatorn verkar fungera okej. Vilospänningen på batteriet var innan jag kollade spänningen med motorn igång på 12,58 volt. Är det okej eller är det dåligt? Då hade jag dessutom hunnit köra en vända fram och tillbaka till tippen så antagligen var spänningen lägre innan.
Det känns ju som att batteriet borde hålla betydligt längre och förhoppningsvis finns det någon form av garanti på batteriet från Volvo men tänkte kolla om det är någon annan som råkat ut för "kassa" relativt nya batterier eller har någon teori! :)
Tack på förhand!
Mvh. Pierre
Förra våren köpte jag en Volvo C30 2.0D Momentum -07 som hade rullat ca 3800 mil och var ganska exakt 4 år gammal. Bilen har används för mestadels stadskörning till och från jobbet (ca 6 km), men emellanåt har det blivit en del längre körningar på 7-8 mil enkel resa. När vintern började närma sig så visade det sig sen att batteriet sjöng på sista versen. Fine, det var ju trots allt över 4,5 år vid det laget och förmodligen förbrukat. Dessutom körde jag ju oftast korta sträckor och belastade batteriet ganska så hårt och jag hade då inte underhållsladdat batteriet. Så det kändes faktiskt inte helt orimligt att köpa ett nytt.
Ett nytt batteri införhandlades av och byttes av Volvo i början på januari (man ville ju ha bra grejer!). Batteriets specifikationer var precis som det gamla, 80 Ah och 700A startström. Jag införskaddade mig även en Ctek XMS 5.0-laddare för att kunna ladda batteriet emellanåt under vinterhalvåret då jag förstod att det nog kunde behövas när jag körde så korta sträckor.
Bilen startade därefter helt problemfritt och jag upplevde inte några större problem fastän jag körde mycket korta sträckor. Jag sattade i Ctek-laddaren vid ett par tillfällen men det var inte direkt så att jag behövde ladda varje vecka.
Under sommaren har det blivit en hel del långresor och således har batteriet haft ett litet "enklare" liv då det fått möjlighet att ladda upp sig lite oftare. För ca 2 veckor sedan tyckte jag att bilen var trögstartad (startmotorn drog runt kanske i 2-3 sekunder) innan motorn rystade igång och det var inte samma "go" i startproceduren längre. Det känns inte helt normalt med tanke på att medeltemperaturen kanske då fortfarande låg runt 16-17 plusgrader och inte -5 grader. Det kändes ungefär som det tog samma tid som för det gamla batteriet i vintras när det började strula.
Jag satte i min Ctek laddare och lät den ladda över natten. Laddaren visade fullt på förmiddagen och jag startade upp bilen, visst det gick betydligt bättre men inte den där "wow - vilken-kräm-det-är-i-batteriet-effekten". Ca 5-6 kallstarter senare så märkte jag återigen att det började gå trögt att starta, startmotorn fick jobba några sekunder innan motorn hoppade igång.
I med C-tek laddaren igen i lördags eftermiddag och efter 2 minuter tyckte den redan att jag hade 80% kapacitet i batteriet och gick över till lägre laddspänning upp till 100%. Batteriet laddade upp sig till 100% enligt laddaren på några timmar. Liksom förra laddomgången har bilen startat helt okej sedan dess men nu i förmiddags var det återigen segt när jag skulle iväg. Det känns inte så där jätte stabilt. Det är alltså knappt fyra dagar mellan det att batteriet varit uppladdat till 100% tills dess att den börjar bli trögstartad igen.
Jag mätte upp spänningen med motorn på tomgång och den visade 14.5 volt exakt, varvade man motorn till ca 2000 varv så laddade den med 14.51 volt, så generatorn verkar fungera okej. Vilospänningen på batteriet var innan jag kollade spänningen med motorn igång på 12,58 volt. Är det okej eller är det dåligt? Då hade jag dessutom hunnit köra en vända fram och tillbaka till tippen så antagligen var spänningen lägre innan.
Det känns ju som att batteriet borde hålla betydligt längre och förhoppningsvis finns det någon form av garanti på batteriet från Volvo men tänkte kolla om det är någon annan som råkat ut för "kassa" relativt nya batterier eller har någon teori! :)
Tack på förhand!
Mvh. Pierre
Med vänliga hälsningar
Pierre
Pierre