Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ericsson
Kan man, och isf. hur kan man, få blinkersen att blinka tre gånger med ett tryck på blinkersspaken som på nyare V70? Uppdatera programvara?

Bilen det gäller är en 02 V70.
Användarvisningsbild
av Loner
Har inte sett nån mjukvara för det (än), tvivlar på att det kommer att tas fram till äldre P2:or.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Finns konverteringskit för detta som kan sättas på äldre bilar. Borde ju fungera även på en p2. kan inte komma på någon namn rakt av i huvudet bara.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Whisky
Ursäkta en "dum"fråga... Vad är vitsen med den funktionen?
Användarvisningsbild
av Brainy
Vid filbyte t.ex. kan det vara vettigt att blinka mer än en blink utan att man vill hålla in blinkersspaken eller lägga i blinkersen.

/Anders
av Marbas
Whisky skrev:Ursäkta en "dum"fråga... Vad är vitsen med den funktionen?
Hade samma fråga ända tills hade haft tillfälle att köra en V70 -07 i en vecka. Blev van med att bara "nudda" till blinkersen vid filbyten, ut ur rondeller etc. När jag sen kom tillbaka till min V70 -04 utan den funktionen, blev mina blinkningar väldigt korta...

Sen kan man ju tycka att det känns som en mindre viktig funktion i bilen - lösningen är ju att hålla blinkersen aktiv lite längre, vilket inte är så svårt. Men vi har ju en massa andra sådana funktioner i bilen - automatiskt avbländbar backspegel, automatisk ljudnivå förändring i förhållande till hastigheten, mm, mm.

Jag gillar i alla fall funktionen med tre blink.

En fråga dock, hur blir det när man "tackar" efter en omkörning, dvs blinkar vänster - höger - vänster snabbt? Blir det tre blink i vardera riktining? Glömde testa det...

/Marbas
av Daddan
Japp, körde en av jobbets nya Passater med den funktionen. Man blinkar en gång åt ena hållet, engång åt andra och sen tre gånger åt sista hållet. Enda möjligheten är att trycka förbi spärren om man vill "blink-tacka" utan att blinka tre gånger sista gången. Ett klart minus till den funktionen. Jag orkade inte tacka med blinkersen tillslut utan vinkade med handen istället...
Användarvisningsbild
av Brainy
Marbas skrev:En fråga dock, hur blir det när man "tackar" efter en omkörning, dvs blinkar vänster - höger - vänster snabbt? Blir det tre blink i vardera riktining? Glömde testa det...

/Marbas
Detta är väldigt irriterande i VW Passat då sista blinken blir trippelblink. På v70 har jag inte testat detta men i v50 så känner den av när man "tackar" så den inte trippelblinkar sista.

/Anders
Användarvisningsbild
av Whisky
Ok... Låter lite onödigt och inte som en fuktion som jag skulle betala extra för att få. Det är ju bara att trycka ner spaken lite lätt, utan att låsa den, i 2,5 sekunder så har man sina tre blink. Fungerar perfekt vid filbyte!

Men, visst... ibland är det ju lite roligt med onödiga lyxfunktioner också....
Användarvisningsbild
av inqidink
Vi kanske får en ny standard där man tackar med tre blink på slutet ;)

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)