Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Slezii
Har en 940 turbo -91 (B230 FT)
Idag så körde jag 30 mil när bilen plötslig dör mitt i en rondell.Efter många försök så får jag igång den igen och så går det att köra om man bara tryker jätte lite på gasen,annars dör den.Det hände flera ggr innan jag kommer hem att den stannar,men jag kom hem.
Jag kollade fördelarloket,rengör den och sätter tillbaka(den är bytt för 2 veckor sedan) går upp och tvättar mig sedan tänkte köra en runda igen för att se om det fungerar.Bilen går perfekt när jag startar och den går bra några kilometer,sedan när den blir varm så stannar den.
Snälla ,hjälp mig,det måste vara fler som råkat ut för sånt.
av Danne77
Vet inte om det finns hallgivare på din bil. Men jag hade liknande problem med en 740 och då var det hallgivaren som slutade att fungera då den blev varm. Finns hallgivare så ta bort och kolla hur den ser ut.
av Slezii
Men var hittar jag det? Hur ser den ut? Vad är det man skall kolla på det?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hallgivare finns inte efter 88.
Att den inte tål gas låter lite som massemätare, men det kan vara något annat med.
Felkoder?
av Slezii
nej,inga felkoder.
Vad är det för en givare som sitter under fördelaren,uvanför svänghjulet?
är det inte den som erseter hallgivaren?
Går massmätaren att testa på någåt vis?
av Addekarlsson
Hallgivaren sitter i fördelaren på gamla motorer. Det som sitter vid svänghjulet är svänghjulslägesgivaren, tändlägesgivaren, kallas för båda i folkmun.

Massmätaren kan du kolla enkelt genom att koppla ur den. Blir det ingen skillnad, så är den kass. Går motorn betydligt sämre utan den, så är den antagligen hel.

Mvh/ Adde
av Slezii
Okej,men om det inte skulle vara massmätaren,vad är det mer jag kan kolla på?
av elanen
Är säkert impulsgivaren. Är ett vanligt fel.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Olika typer av givare som gör samma sak: Ser till att tändsystemet vet när gnistan ska komma. Ersätter brytarna alltså.

Hallgivare bygger på halleffekten, en halvledare som är känslig för magnetfält. Ett hallelement är hopbyggd med en magnet till en gaffel. Skärmkåpan går ner i spåret och skärmar av magnetfältet. Varje gång ett urtag i kåpan passerar givaren kommer magnetfältet åt hallelementet och vi får en utsignal i form av en snygg fyrkantvåg, en puls för varje gnista.
Det enklaste tändsystemet, TZ 28 H (B230A tex.), använder signalen direkt. Den förstärks bara av slutsteget på innerskärmen. Då är det centrifugal- och vakuumreglering i fördelaren, ingen styrenhet.

Impulsgivaren är bara en spole med magnetisk kärna. Ihop med hålen i kanten på svänghjulet fungerar det som en generator som ger ut en liten växelspänning, en period per hål.
En växelspänning talar ju om att motorn snurrar och hur fort, men inte vart på varvet den är. Därför finns det en markering på svänghjulet, oftast ett hål som fattas så att det blir en längre puls en gång per varv.
Med impulsgivare har styrenheten hela tiden exakt koll på var vevaxeln är nånstans, och kan styra tändläget exaktare.

Vad är det för fel på trådskaparens bil då?
Att den inte tål gas känns inte som något med tändningen. Och problem med impulsgivaren brukar sätta felkod [214 - sporadiska störningar] rätt snabbt.
(Tur att jag skrev en hel doktorsavhandling om tändsystem då... (S) )
Men iofs, att den dör när den blir varm kan vara impulsgivare eller slutsteget på innerskärmen. Eller dålig kontakt var som helst...

Gå över alla kontaktstycken med kontaktspray. Och jordpunkter, särskilt de på insuget.
Kolla tjuvluft med, många slangar på en turbo...
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det