Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martinsson
Hej!

Håller på och mekar med min mors bil och har minst sagt stött på ett problem.

Lite info om bilen:
v70N årsmod -03 2.t Awd

Symptom:
Bilen drar kraftigt åt höger vid inbromsning medans ratten svänger lätt åt vänster. ??:-/

Detta händer alltså endast när man bromsar, jag har testat att motorbromsa kraftigt men det var inga problem alls.

Detta fel uppstod efter att jag bytte ena länkarmslagringen ifram höger, vid detta tillfälle så monterade jag ner allt i det högra hjulhuset.
Kan även tillägga att innre drivknuten hoppade isär, men efter blod, svett och tårar så kom den ihop igen!

Efter detta så lämnades bilen in på hjulinställning då jag hoppades på att detta skulle lösa problemet, men icke..
Nästa steg var att byta den andra länkarmslagringen, men det gjorde inte heller någon skillnad..

Nu har jag slut på idéer och undrar om någon här vet vad det kan vara

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av Vojje
Hur byttes länkarmslagringarna? Med hjälp av press eller nya länkarmar?
Gjordes en 4-hjuls mätning, eller bara framhjulen?
av Martinsson
Tror ej att det är något fel på bromsarna, bilen gick igenom besiktning bara någon vecka innan och då var det felfritt.

Jag pressade i nya lagringar i den gamla länkarmen.
Det gjordes en fyrhjulsinställning, den visade inga fel.
meken fattade dock inget efter att han hade provkört bilen..
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Eftersom du monterade ned det mesta i högra hjulhuset torde ju problemet ligga där och inte i länkarmarna. För om du bromsar och bilen drar torde ju felet ligga i bromsarna. Drar bilen om du ligger med farthållaren inkopplad eller på plan väg med samma gaspådrag?
av Martinsson
Svårt att se hur problemet kan ligga i bromsarna. när jag bromsar så drar bilen åt höger medans ratten går åt vänster.
Hade ratten följt bilen åt höger så hade jag inte tvekat på att det låg där.
bromsoket monterades endast bort från spindeln men bromsslangen lossade jag aldrig på.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det blir nog till att plocka ned högersidan igen och kontrollera varje del och dess montering noga.
Trist, men antagligen nödvändigt.
Varför byttes bussningarna i höger länkarm?
av Martinsson
Jag har haft nere höger sidan två gånger och kontrollerat allt väldigt noga och även jämfört mot vänstersidan.
Först bytte jag den bakre bussningen (pga glapp) då uppstod problemet. Trodde att det kunde avhjälpas om man bytte den främre bussningen också men icke.
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är vänstersidan du har fel på
Kolla bussningarna där.
Hade liknande.
Bromsade o bilen drog till vänster. Bytte ok bytte bromsar men det hjälpte ej.
Bussningarna på höger länkarm var slut , totalt slut. Efter byte så går bilen spikrakt när man bromsar.
av Martinsson
När uppstod felet för dig?
Hade du samma problem med att ratten vred sig åt motsatta hållet som bilen drog?

bilen känns väldigt ostadig när man ligger i vänster svängar (tex rondell) och tyngden ligger på höger fram.

:P Leap har återvunnit samma fula knep som[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]