Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skullbone
Hej,

Nu är det så att min S80 från -99 som gått 30k mil har börjat rycka(Den har fram tills nu fungerat som en dröm) .

Ryckningarna kommer som sagt vid gaspådrag... gasar man väldigt nätt så fungerar det utan ryckningar men gasar man lite mer så börjar ryckningarna.

Problemet uppstår på alla växlar i alla hastigheter(Iallafall upp till 100km/h).

När man sedan har kört ungefär 1mil (Give or take) så slutar problemet och bilen går felfritt resten av turen.

Har haft problemet i en vecka nu så har inte hunnit göra någon felsökning ännu men hade tänkt byta bränslefiltrer då detta inte är gjort på länge, men vad skulle ni experter och fritänkare säga att detta kan bero på? :?:

MVH
Micke
av Skullbone
Oj, självklart :)
Bilmodellstyp VOLVO S80 170 hk 2,4
År från Produktionsperiod: 1999/01 ->
Effekt hk 170
Volym cm3 2435
Cylindrar 5
Drivmedel Bensin
Karosstyp Sedan
Motorkod B 5244 S
TecDoc ID 11066
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Finns ju tr saker som du bör kolla upp. Hur är dina stift och du kan ju ha lättare misständning på någon cylinder. Kolla med felkodsläsare. Du kan ha en smått defekt lmm eller så är ditt gasspjäll på upphällningen.
av Jonas_latt
Byt bränslefilter kostar inte många kronor.
Gör rent lmm och kolla dit luftfilter .
Och samtidigt byt kolla skiften. Bilen har ju ändå rullat några mil.

Jag gjorde rent lmm och byte filtret på min turbo bil. Gjorde undervärk.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Finns medel för lmm rengöring men många använder elektronikrengöring som funkar bra. Vet ej om man ska borsta med en fin pensel försiktigt på trådarna. skall göra detta på min V70 D5.
av Skullbone
Har nu även kommit ut "hår" eller isolerings ull ur avgasröret så skulle kunna vara något sådant som satt igen?

Har just nu sågat av bakre ljuddämparen och kör endast med en för tillfället... trodde problemet var löst i ett par dagar men nu är problemet tillbaka...

:P Leap har återvunnit samma fula knep som[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]